پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی چیست؟ پیر چشمی یکی از اختلالات چشمی شایعی است که با افزایش سن در افراد رخ می دهد.‌ در این بیماری عدسی چشم انعطاف پذیری خود را از دست می دهد به همین دلیل فرد مشکل بینایی پیدا می کند. با مشاهده کوچکترین علائم پیری چشم بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در پیر چشمی مشاهده اشیاء از نزدیک مشکل خواهد شد. وقتی عدسی قابلیت تطابق پذیری خود را از دست می دهد چشم نمی تواند اشیاء نزدیک را به راحتی مشاهده کند. وقتی فرد اجسام نزدیک را به صورت واضح مشاهده نمی کند به این معنی است که به پیری چشم مبتلا شده است. از دست دادن قدرت تمرکز مهمترین نشانه این بیماری است که به تشخیص و درمان زود هنگام کمک زیادی کرده است‌. این بیماری اغلب بین افراد ۴۰ تا ۵۰ سال مشاهده می شود و این افراد بیشتر در معرض خطر هستند. اگر فرد مشکل دوربینی داشته باشد ممکن است در سن کم هم به پیر چشمی مبتلا شود‌. اجسام نزدیک و نوشته ها به صورت تار هستند و این عارضه سلامت چشم را تهدید می‌کند. در پیر چشمی نور به درستی خم نمی شود و نمی تواند روی شبکیه تمرکز لازم را داشته باشد.(درمان تنیلی چشم)

پیر چشمی چه علائمی دارد؟

پیرچشمی علائمی دارد که پزشک به کمک این نشانه ها می تواند بیماری را در کمترین زمان تشخیص دهد. از علائم شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فرد به نور مستقیم روشن نیاز دارد تا بتواند مطالعه کند یا خیاطی و کارهای ظریف را انجام دهد. این افراد در تاریکی اذیت می شوند و نمی توانند اجسام نزدیک را مشاهده کنند.
  • خشکی چشم از دیگر علائم است که در بیشتر افراد هم مشاهده می شود. با خسته شدن چشم فرد بیمار مدام پلک می زند.
  • سرگیجه در بیشتر افراد مشاهده می شود و هر چه شدت بیماری بیشتر باشد این سردرد و سرگیجه هم بیشتر خواهد بود.
  • از دیگر علائم پیری چشم می توان به خواب آلودگی هنگام مطالعه طولانی مدت اشاره کرد‌. وقتی چشم سریع خسته شود خواب آلودگی به سراغ فرد می آید.
  • در نقطه نزدیک دید فرد تار و غیر واضح است و نمی تواند اجسام نزدیک را مشاهده کند.
  • در خواندن حروف و نوشته های کوچک مشکل دارد.
  • برای کارهایی که نیاز به دید نزدیک دارند فرد به نور بیشتری نیاز دارد.
  • فرد بیمار مرتب گوشی و کتاب را از چشم خود دور می کند تا دید بهتری داشته باشد.
  • مشکل کلی در مشاهده اجسام نزدیک و تاری دید از اصلی ترین علائم پیر چشمی است.

علت بیماری پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی به دلایل مختلف در افراد رخ می دهد و علت اصلی آن می تواند به دلایل زیر باشد:

• اولین و اصلی ترین علت افزایش سن است‌‌. با بالا رفتن سن کم کم انعطاف پذیری و تطابق پذیری عدسی کاهش پیدا می کند.
  • فشار خون بالا در برخی افراد می تواند دلیل اصلی پیر چشمی باشد چون بخش های مختلف چشم را تحت فشار قرار می دهد.
  • دیابت از دیگر دلایل پیر چشمی است و بیشتر افراد را درگیر کرده است.
  • سوء تغذیه سرعت گسترش این بیماری را بیشتر کرده است. کمبود برخی ویتامین ها چشم را ضعیف کرده و باعث بروز این بیماری شده است‌.
  • عیوب انکساری مانند دور بینی ممکن است قبل از ۴۰ سالگی موجب بروز این اختلال شود.
  • از علت های دیگر پیر چشمی می توان به سخت شدن پوسته عدسی چشم اشاره کرد که دیگر منعطف نخواهد بود.
  • خستگی و بی خوابی از دیگر دلایل بروز این بیماری شایع است.

پیرچشمی چیست؟

کلینیک نوربخش مجهز ترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر تهران

چند نوع پیر چشمی داریم؟

پیرچشمی نمونه های مختلفی دارد و در همه افراد یکسان و به یک شکل نیست. از گونه های شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیر چشمی اولیه :

این اولین نوع بیماری است که در آن فرد بیمار نمی تواند حروف و نوشته های ریز را برای خواندن مشاهده کند. با تشخیص زودهنگام به راحتی درمان می شود.

پیر چشمی عملکردی :

این بیماری بیشتر در افرادی رخ می دهد که مشکل نزدیک بینی دارند. وقتی در نزدیک بینی مشکلات شدیدی دارد پیر چشمی هم بیشتر خواهد شد.

پیر چشمی مطلق :

در این مدل از پیر چشمی فرد دیگر تمرکز لازم روی اشیاء نزدیک ندارد و نمی تواند به خوبی آنها را مشاهده کند. وقتی چشم نتواند روی اشیاء نزدیک فوکوس کند فرد به پیر چشمی مطلق مبتلا شده است.

پیر چشمی زودرس :

این بیماری در افرادی با سن کم دیده می شود. ممکن است فرد زیر ۴۰ سال به این نوع پیرچشمی مبتلا شود.

پیر چشمی شبانه :

برخی افراد در شب و تاریکی دید کافی ندارند و نمی توانند اجسام نزدیک را به خوبی مشاهده کنند. آنها پیرچشمی شبانه دارند که باید درمان شود.

چه افرادی دچار پیرچشمی می شوند؟

پیر چشمی در افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال دیده می شود و اصولا افرادی که در نزدیک بینی خود دچار مشکل هستند به این بیماری مبتلا می شوند. افزایش سن اصلی ترین دلیل بروز این بیماری است. ‌ در افرادی که فشار خون و دیابت بالا دارند این بیماری بیشتر است. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می شود که مشکل سوء تغذیه دارند. اگر کم خونی شدیدی داشته باشید بیشتر در معرض خطر هستند. آن دسته از افراد که سابقه بیماری قلبی و عروقی اغلب به پیر چشمی مبتلا می شوند. نارسایی عروقی یا جریان خون بسیار ضعیف در افراد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را دو چندان کند. اگر به چشم ضربه شدیدی وارد شده باشد احتمال بروز این بیماری زیاد است.(درمان انحراف چشم یا استرابیسم)

ایا پیرچشمی درمان دارد؟

پیر چشمی درمان دارد به شرطی که شما با مشاهده کوچکترین علائم به پزشک مراجعه کنید و تشخیص در کمترین زمان انجام شود. اگر چه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با تشخیص زودهنگام می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کرد. عینک و لنزهای تماسی اولین روش برای درمان هستند که پزشک آنها را با توجه به شرایط بیمار تجویز می کند. اگر این روش ها جواب ندهد جراحی انکساری انجام می شود تا بتوان مانع از پیشرفت بیماری شد.