گشادی مردمک چشم

گشادی مردمک چشم نشانه چیست؟

مردمک ها از بخش های اصلی چشم ها به شمار می روند که به دلایل متعددی ممکن است دچار گشادی شوند که این گشادی برای بینایی نظرات زیادی را به همراه دارد. علامت گشاد شدن مردمک‌ها به خصوص در محیط‌های روشن شامل موارد زیر می شود:

• افزایش حساسیت به نور
  • تاری دید
  • علائم سرطان چشم و بیماری‌های دیگر
  • مشکل در تمرکز بر روی اجسام نزدیک
  • تغییر در درک عمق تصاویر

لازم به ذکر است که گاهی گشادی مردمک چشم ناشی از مصرف دارو و مواد مخدر می باشد یعنی حساسیت به برخی داروها می تواند گشادی مردمک را به وجود بیاورد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و با آن در میان بگذارید تا دارو مورد تعویض قرار بگیرد، برخی مواد های مخدر هم می توانند علت گشادی مردمک باشند که باید مصرف آنها را قطع نمود تا به چشم آسیب وارد نشود.(عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر)

گشادی مردمک چشم چیست؟

مردمک‌ها دایره‌ های سیاه در چشم هستند‌ که اصولا نور را جمع می‌کنند و آن را به شبکیه منتقل می‌ نمایند تا شبکیه تصاویر اجسام را ایجاد کند. گشادی مردمک ‌ها می ‌تواند در نتیجه‌ی بسیاری از دلایل مختلف رخ بدهد. در حالت عادی زمانی که چشم در برابر نور زیاد و مستقیم قرار می گیرد مردمک گشاد می شود تا نور را تنظیم کرده و به شبکیه برساند ولی اگر مردمک با کاهش نور باز هم گشاد بود این بیماری گشادی مردمک نامیده می شود که اصولا برای افراد مبتلا مشکلات متعددی را به همراه دارد.

در کل هرچه زودتر علت را کشف کنید، بهتر است چون می توانید از آسیب دیدن بیشتر چشم جلوگیری نمایید. اندازه طبیعی مردمک چشم همه افراد در دنیا حدودا بین 3 الی 6 میلی متر است که کم بودن اندازه مردمک تنگی مردمک را به وجود می آورد و باز بودن آن گشادی مردمک را به همراه دارد. تنگی و گشادی مردمک به خصوص مورد دوم بر روی بینایی هم تاثیر به سزایی می گذارد و باعث می شود فرد دید کامل و درستی نداشته باشد.

گشادی مردمک چشم

کلینیک نوربخش مجهزترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر تهران

عوارض گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک چشم می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که برخی عوارض زودگذر و برخی دیگر مدت دار هستند. هر چه عوارض جانبی بزرگ‌شدن مردمک‌ها بسته به علت زمینه‌ای آن متفاوت است. به طور کلی، این اتفاق می ‌تواند منجر به افزایش حساسیت به نور شده که به عنوان فتوفوبیا شناخته می‌ شود.

نورهایی که روشن هستند باعث ناراحتی چشم می شوند به همین دلیل تحمل محیط‌ های با نور زیاد برای افراد مبتلا دشوار خواهد بود، مسلما این حساسیت می‌ تواند بر روی فعالیت‌ های روزانه افراد مانند خواندن کتاب و مجله، رانندگی یا استفاده از لپ تاپ و تلفن همراه تاثیر بگذارد. دیگر عوارض مهم این بیماری عبارتند از:

1. تاری دید
  2. مشکل در تمرکز بر روی اشیا
  3. مشکل در درک عمق و تشخیص فاصله
  4. ایجاد سردرد
  5. فشار چشم

البته ناگفته نماند که عوارض این بیماری چشمی براساس نوع آن متفاوت خواهد بود اما شایع ترین عارضه که اصولا همه افراد مبتلا با آن مواجه می شوند سختی قرار گرفتن در محیط نور روشن است یعنی نور روشن باعث می شود فرد دچار حساسیت بینایی گردد.

ایا بزرگ شدن مردمک چشم خطرناک است؟

برای افراد پرسیده اند که آیا بزرگ شدن مردمک چشم خطرناک است، در پاسخ به آنها باید بگوییم در صورتی که بیماری بسیار جدی باشد و بر روی بینایی شما تاثیر بگذارد همواره خطرناک هم خواهد بود و نمی گذارد که فرد دید درستی داشته باشد. لازم به ذکر است که گشادی مردمک هنگام مواجه شدن با نور ترجیحا یک امر طبیعی است پس اگر بعد از برطرف شدن نور مردمک به حالت عادی بازگشت این نگران کننده نیست ولی اگر مردمک گشاد باقی ماند یعنی دچار آسیب از ناحیه چشم و مغز شده است که باید حتما آن را بررسی نمایید تا به بینایی شما آسیب وارد نشود. همانطور که می‌دانید مردمک چشم با تغییرات نور، بزرگ و کوچک می گردد. در اغلب موارد مردمک بطور طبیعی به شکل نرمال خود باز می‌ گردد. اما در صورتی که اتفاق ناگهانی مانند ضربه یا آسیب شدید مغزی مانند سکته یا خونریزی مغزی پیش بیاید و مردمک چشم گشاد شود و نتواند به حالت نرمال خود برگردد، این اتفاق خطرناک خواهد بود و بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در چنین شرایطی، شخص حتما سریعا باید به یک پزشک مراجعه کند از این رو در صورت مواجهه بایکی از علایم زیر سریعا خود را به پزشک برسانید:

• اگر مردمک چشم شما با هم اندازه نبود و در یک حالت قرار نداشت به سراغ پزشک بروید.
  • مواجه شدن با سرگیجه و سردرد شدید بدلیل آسیب‌های مغزی نیاز به پزشک دارد.
  • اگر مردمک خود به خود و بدون دلیل منطقی دچار گشادی شود هم باید به پزشک مراجعه نمود.
  • عدم واکنش مردمک به تغییر نور

در صورتی که گشادی مردمک چشم ناشی از بیماری های قلبی و مغزی و مصرف داروهای خاص و از همه مهمتر مصرف مواد مخدر باشد باید در کوتاه ترین زمان ممکن به سراغ چشم پزشک بروید تا مورد معاینه قرار بگیرید و درمان شوید.

راه های درمان گشادی مردمک چشم

گشادی مردمک چشم همان گونه که گفتیم به دلایل متعددی به وجود می آید که بسته به علت گشادی مردمک راه درمان را پزشک انتخاب می کند. کاهش گشاد شدن مردمک چشم ها در اثر مصرف قطره های چشمی است که پس از قطع قطره مردمک هم به حالت اولیه خود باز می گردد و جای نگرانی نیست.  برای موارد جدی تر میدریازیس، درمان بیشتری مورد نیاز است، از بهترین راه های درمان این بیماری می توان موارد زیر را نام برد:

• می توانید عینک آفتابی استفاده کنید تا نور کمتر به چشم شما آسیب وارد کند.
  • لنز تماسی مصنوعی به خصوص نمونه های رنگی
  • جراحی چشم ها