میگرن چشمی چیست؟

میگرن چشمی نوعی بیماری است که امروزه افراد زیادی از آن رنج می‌برند و به آن مبتلا هستند. این نوع میگرن همواره سردرد بسیار شدید همراه با اختلال در بینایی به همراه دارد. میگرن چشمی گاهی منجر به کوری یکی از چشم‌ها یا نابینایی لحظه ای می‌ گردد که در این گونه شرایط باید حتما به سراغ چشم پزشک رفت تا مورد معاینه و سپس درمان قرار بگیرید.
به صورت کلی میگرن چشمی یکی از شاخه های اصلی سردرد میگرنی به شمار می رود که گاه با درد و گاه بدون درد خود را نشان می‌دهد و اصولا بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی گذارد دید طبیعی و مناسب داشته باشد. این بیماری گاه در یک چشم و گاه در دو چشم به وجود می آید که این در همه افراد یکسان نیست.

علائم میگرن چشمی چیست؟

میگرن چشمی دارای علائم مشخصی است که اصولا افراد با مشاهده تنها یکی از علائم هم می‌ توانند به این بیماری پی ببرند. از مهمترین علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشاهده خطوط روشن
  • دیدن هاله در اطراف اشیاء
  • دیدن نقاط کور، به‌خصوص در قسمت مرکزی میدان بینایی
  • مشاهده چراغ‌های سوسوزن
  • مشاهده خطوط زیگزاگی
  • دیدن الگوهایی مانند ستاره‌ها
  • مشاهده جرقه‌های نور
  • سردرد همراه با علائم دیگر

بدانید که این علائم در همه بیماران یکسان نیست یعنی افراد گاه تنها یکی از علائم را مشاهده می نماید و گاه با مندیم علائم روبه‌رو می شوند که این نشان دهنده شدن بیشتر بیماری در آنها است.

نحوه تشخیص میگرن چشمی

میگرن چشمی با کمک شرح‌حال، آزمایش و غربالگری‌های به‌خصوص تشخیص داده می‌شود. اصولا با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توان این بیماری را تشخیص داد:

نحوه تشخیص میگرن چشمی

معاینه مستقیم

در این روش اصولا پزشکان است غربالگری انجام می دهند به نوعی که از عدسی های مخصوص بهره می برند و در تاریکی چشم را معاینه می نمایند. ویزیت چشم در اسلامشهر به راحتی برای ساکنین تهران امکان پذیر است .

معاینه غیر مستقیم

در این شیوه معاینه اصولا پزشک عدسی افتالموسکوپ را مستقیم رو به روی چشم بیمار قرار می‌ دهد و با کمک آن ساختار های پشت چشم را با جزئیات بیشتر می‌بیند. در طول معاینه پزشک از بیمار می ‌خواهد که جهات مختلف نگاه کند. گاهی در این روش متخصص از یک پروب خیلی کوچک برای فشار وارد کردن به چشم استفاده می ‌کند.

معاینه لامپ شکاف

در این روش برای بزرگ‌تر کردن مردمک‌ها از قطره‌های گشادکننده مردمک استفاده می‌کنند. سپس بیمار چانه و پیشانی خود را روی دستگاه می‌گذارد و نور از طریق لامپ شکاف به چشم تابانده می‌شود. سپس متخصص با استفاده از میکروسکوپ پشت چشم را ارزیابی می‌کند.

پزشکان از روش های دیگری مانند اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، توموگرافی کامپیوتری، آزمایش خون و ضربه زدن به ستون فقرات هم استفاده می کنند تا بتوانند با کمک آنها این بیماری را به خوبی شناسایی نمایند و بهترین درمان را برای افراد انتخاب کنند.

چه عواملی سبب بروز میگرن چشمی می گردد؟

لازم به ذکر است که دلیل میگرن چشمی هنوز هم کاملا مشخص نشده است، اما متخصصین معتقدند که هاله‌ های میگرنی ناشی از فعالیت الکتریکی غیرطبیعی هستند. این تحریکات الکتریکی اصولا سطح خارجی مغز را درگیر می‌ کنند و به همین علت فرد هاله‌ هایی در اطراف اجسام مشاهده می ‌کند.

اگر با انجام اسکن مغز و آزمایشات خاص مشخص شود که میگرن ناشی از اختلالات ژنتیکی و هورمونی است، لازم است که روش درمانی ویژه به‌کار گرفته شود. اما مواردی هستند که می‌توانند محرک میگرن باشند. از محرک‌ های اصلی بروز و تشدید میگرن چشمی می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

• محرک‌های بصری
  • خیره شدن به صفحه‌نمایش برای یک مدت‌زمان طولانی
  • نورهای خشن همچون فلورسنت‌ها
  • رانندگی کردن در یک مسافت طولانی
  • ترکیبات و افزودنی‌های برخی از مواد غذایی
  • پیاز
  • آجیل
  • شکلات
  • پنیر کهنه یا دودی
  • گوشت فرآوری شده حاوی نیترات
  • کافئین
  • فشارخون بالا
  • نوشیدن مشروبات الکلی بخصوص شراب قرمز
  • کاهش سطح قند خون
  • کم‌آبی بدن

راه های درمان میگرن چشمی

امروزه برای درمان بسیاری از انواع سردرد ها تکنیک ‌های متعددی وجود دارد و این موضوع درمورد درمان میگرن چشمی هم صدق می‌ کند. برای درمان میگرن چشمی معمولا از روش‌ های زیر استفاده می‌ کنند:

شیوه اول دارو درمانی است

یکی از روش های متداول و شایع استفاده از دارو است، اصولا در این روش پزشکان از دارو های غیراستروئیدی برای کاهش درد، داروی ضد صرع، دارو های سه حلقه ضدافسردگی، داروی ضد تهوع، دارو های مسدود کننده کانال کلسیم و غیره بهره می برند تا بیماری را درمان کنند.

اصلاح سبک زندگی

با تغییر سبک زندگی در این مرحله می توان به درمان بیماری میگرن چشمی کمک نمود، مثلا توصیه شده که سیگار نکشید، از مصرف دارو های ضدبارداری یا درمان‌های جایگزینی هورمونی خودداری کنید، به چشمان خود استراحت دهید، در معرض نور شدید خورشید یا دیگر نور های شدید قرار نگیرید، مدت‌زمان کمتری را صرف تماشای نمایشگر کنید، از محرک‌های میگرن دوری کنید.

روش های کاهش درد میگرن چشمی

برای کاهش دادن درد میگرن چشمی همواره روش های متعددی وجود دارد که اصولا پزشکان هم آنها را توصیه می کنند و هم از آنها استفاده می نمایند. از ابن روش ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده از طب فشاری؛ متخصصین طب فشار معتقدند که می‌توانند با تحریک و فشار وارد کردن به برخی از نقاط بدن تنش عضلات را کم کرده و درد حاصل از میگرن را کاهش دهند. ماساژ سر هم می‌تواند برای درمان سردرد مفید باشد.
  2. تغییر دادن رژیم غذایی؛ با کاهش و یا قطع مصرف شکلات، الکل، شراب قرمز، غذاهای پرنمک و فرآوری شده که ازجمله مواد غذایی هستند که سردرد را تحریک می‌ کنند می توان بیماری را بهبود بخشید.
  3. دور بودن از استرس و نگرانی و تنش عصبی

با رعایت نکات گفته شده و حفظ سلامت خود همواره می توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید و هم در صورت بروز آن را سریع کاهش بدهید.