علت چشم درد چیست؟ | انواع چشم درد

علت چشم درد چیست؟

یکی از مشکلات و بیماری های چشمی که ممکن است هر کدام از ما حداقل یک بار به آن دچار شویم، درد چشم است. در برخی موارد دلایل درد چشم خوش خیم بوده با استفاده از روش های خانگی و قطره های ساده برطرف می شود. اما در برخی موارد که با استفاده از روش های خانگی و حتی استراحت کردن چشم ها درد چشم برطرف نشود، لازم است که سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید به طور کلی درد چشم به دلایل مختلفی بروز می کند که مهم ترین علت چشم درد به شرح زیر است:

• خشکی بیش از حد چشم ها
  • داشتن سابقه آلرژی
  • گل مژه
  • بلفاریت
  • کنژنکتیویت
  • سر درد خوشه ای
  • ضربه خوردن به چشم

انواع چشم درد

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، درد چشم می تواند به دلایل مختلف بالا ممکن است بروز کند. به همین دلیل با توجه به نوع درد چشم و همچنین علائم هر فرد ممکن است فرد انواع چشم درد را تجربه کند. به طور کلی انواع درد چشم به شرح زیر است:

چشم درد سطحی

به طور کلی ناراحتی هایی که در سطح چشم رخ می دهد، شامل حس سوزش یا خارش چشم ها می شود. این نوع درد ممکن است که به دلیل تحریک شدن چشم ها بر اثر گرد و غبار، آلرژی و … رخ می دهد. همچنین از جمله دلایل بروز درد سطحی می توان ضربه خوردن به چشم یا وارد شدن شی خارجی به چشم، همچنین عفونت سطحی چشم ها رخ می دهد. چشم درد سطحی با استفاده از استراحت کردن چشم ها و همچنین استفاده از قطره های چشمی مناسب برطرف می شود.

چشم درد پشت چشم

مشکلی که در عمق چشم ها ایجاد می شود، در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد شدن احساس درد، ضربه زدن یا بروز ناراحتی ضربان دار چشم ها می شود. بنابراین زمان بروز چنین علائمی باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید تا درمان سریع تر آغاز شده و بهبودی سریعا حاصل شود.

چشم درد چه علائمی به همراه دارد؟

همان طور که در پاراگراف بالا نیز ذکر شد، درد چشم دلایل مختلفی دارد، به همین دلیل علائم آن نیز با توجه به سوابق بیماری فرد، و همچنین سوابق بیماری های چشمی او و سن بیمار و … متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی از جمله مهم ترین علائم درد چشم می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

• حساسیت به نور
  • تاری دید
  • کاهش دید (در برخی موارد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • وجود علائم دور بینی چشم
  • سر درد
  • قرمز یا صورتی شدن چشم
  • آب ریختن از چشم
  • وجود ترشحات چرکین زمان بیدار شدن از خواب
  • بروز علائمی مشابه با آستیگماتیک چشم

علت چشم درد چیست؟

ویزیت چشم در اسلامشهر تهران

علت چشم درد در نوزادان

علاوه بر بزرگسالان در برخی موارد ممکن است نوزادان نیز چشم درد را تجربه کنند. به طور کلی علت چشم درد در نوزادان ممکن است با بزرگسالان تفاوت عمده ای داشته باشد. برای نوزادان و کودکان نیز ممکن است وارد شدن جسم یا شی خارجی به چشم آن ها، مانند ضربه زدن نوزاد به صورت سهوا به چشم خود، یا وجود عفونت های خفیف یا شدید باعث چشم درد شود. در برخی موارد و برخی از فصول سال که میزان گرد و غبار در هوا زیاد است، میزان مبتلا شدن نوزادان و کودکان به چشم درد افزایش می یابد. به همین دلیل می توان در چنین مواردی گفت که علت چشم درد در نوزادان به دلیل آلرژی یا وارد شدن گرد و غبار به چشم ها است.

آیا چشم درد نشانه خستگی چشم است؟

همان طور که حتما شما هم تجربه کرده اید، یکی از دلایل دیگر درد چشم ها، به دلیل خستگی مفرط و استفاده زیاد از چشم ها است. این مشکل در افرادی که به صورت طولانی مدت با لپ تاپ، مانتیتور کامپیوتر، یا تلفن همراه کار می کنند، بیشتر دیده می شود. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که باعث خستگی چشم ها و در پی آن چشم درد می شود، بی خوابی مزمن است. افرادی که سابقه بی خوابی مزمن به دلیل افسردگی شدید و مزمن یا سایر شواهد مشابه را دارند، نیز به چشم درد مبتلا می شود. همچنین رانندگانی که به صورت طولانی مدت رانندگی کرده و استراحت نمی کنند، نیز معمولا دچار چشم درد می شوند که این موارد با استراحت کردن برطرف می شود.(تست بینایی سنجی کودکان در کلینیک نوربخش)

درمان چشم درد در خانه

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که علت چشم درد چیست؟ اما در برخی موارد و زمانی که چشم درد سطحی باشد، با روش های خانگی و ساده می توان به درمان سریع تر آن کمک کرد. از جمله مهم ترین روش های رایج برای درمان چشم درد در خانه می توان روش های زیر را نام برد:

• به صورت مرتب و روزانه با استفاده از شوینده های ملایم چشم ها و صورت خود را به خوبی بشویید.
  • یکی دیگر از بهترین روش های درمان درد چشم در خانه استفاده از کمپرس گرم است. بدین صورت که یک کمپرس گرم را در پارچه یا دستمال تمیز قرار داده و آن را روی چشم ها بگذارید.
  • در صورتی که دلیل درد چشم بی خوابی و استراحت نکردن باشد، کافی است برای چند دقیقه تا چند ساعت چشم های خود را ببندید و استراحت کنید.
  • در صورتی که خستگی و درد چشم ها به دلیل عفونت باشد، می توانید چای کیسه ای را پس از میل کردن روی چشم های خود قرار دهید تا درد آن تسکین یابد.
  • یکی از دلایل چشم درد، ناشی از خشکی چشم ها است. به همین دلیل در چنین شرایطی توصیه می شود تا از قطره های مناسب مانند قطره اشک مصنوعی استفاده کنید تا ضمن برطرف شدن خشکی چشم ها، درد چشم ها نیز تسکین یابد.

بهترین مسکن برای درد چشم

در برخی موارد یکی از بهترین روش هایی که برای کاهش و درمان درد چشم ها مطرح می شود، استفاده و مصرف مسکن است. یکی از بهترین مسکن هایی که برای کاهش درد چشم ها توصیه و استفاده می شود، ایبوبروفن است که باعث کاهش تورم و درد چشم ها می شود.