اپی فورا چیست؟

ابریزش چشم یا اپی فورا چیست؟

اپی فورا چیست؟ اپی فورا یا آبریزش چشم یک بیماری شایع بوده که افراد در هر سنی به آن مبتلا می شوند. افرادی که درگیر این بیماری می شوند با اشک زیاد از چشم روبرو هستند و این می تواند دید آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اشک اگر چه چشم را مرطوب و حرکت آن را روان می کند و نقش محافظتی از تمام بخش های چشم دارد اما اگر بیش از اندازه تولید شود می تواند اختلالات بینایی ایجاد کند چون فرد مدام درگیر پاک کردن اشک چشم است.

اگر مانعی در مسیر خروج اشک از چشم باشد ممکن است این حجم اشک افزایش پیدا کند. این بیماری به دلایل مختلف ایجاد می شود و اگر شدت نداشته باشد خود درمان می شود. وجود زخم کوچک در چشم می تواند اصلی ترین دلیل بروز این بیماری باشد. این وضعیت در برخی افراد موقتی است و خود برطرف می شود اما در بعضی دیگر باعث عفونت مجاری اشک و انسداد آن می شود. در این شرایط باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. چشم عضو حساسی است بنابراین زمانی که عملکرد آن غیر طبیعی می شود نیاز است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید. در بیماری در بزرگسالان بالای ۵۰ سال و نوزادان به وفور دیده می شود. آبریزش از یک چشم اتفاق می افتد و گاهی مواقع شما شاهد بیماری در دو چشم هستید. قرمز شدن چشم ها و داشتن دردهای سینوسی می تواند از علائم بروز این بیماری باشد.(بینایی سنچی کودکان)

علت بیماری اپی فورا

بیماری اپی فورا یا همان آبریزش چشم به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود. عوامل زیادی در شکل گیری این بیماری دخیل هستند که در اینجا می توان به مهمترین آنها اشاره کرد:

• اگر به چشم ضربه وارد شود ممکن است آسیب ببیند و زخم در قسمت قرنیه صورت بگیرد در این شرایط چشم مدام اشک تولید می کند و این می تواند برای بیمار آزار دهنده باشد.
  • کوری زودرس در نوزادان یا کوری مادرزادی از دیگر دلایل بروز این بیماری است.
  • افراد مبتلا به سندرم فلاپی پلک بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.
  • بیماری های التهابی چشم باعث تولید اشک با حجم بالا می شوند و آبریزش از چشم کاملا غیر طبیعی است.
  • پرتو درمانی می تواند سلامت چشم ها را به خطر بیندازد و با تحریک چشم باعث افزایش حجم آب چشم شوند.
  • اگر به عصب صورت صدمه وارد شود چشم هم تحت تاثیر قرار می گیرد و این می تواند باعث افزایش اشک در چشم شود.
  • از دیگر دلایل بروز بیماری اپی فورا می‌توان به جراحی چشم یا بینی اشاره کرد که چشم را تحریک می کند.
  • اختلالات تیروئید در برخی افراد باعث بروز بیماری اپی فورا می شود.
  • وجود تومورهای تاثیر گذار بر سیستم تخلیه اشک از چشم از دلایل بروز این بیماری است.
  • بعضی افراد به دلیل آلرژی و حساسیت به این عارضه مبتلا می شوند و در فصول بیشتر است.
  • دود و آلودگی و سایر محرک های محیطی هم می تواند به بروز این بیماری کمک کند.
  • وجود جسم خارجی در چشم نه تنها دید را کاهش می دهد بلکه باعث تولید اشک با حجم بالا می شود.

اپی فورا چیست؟

ویزیت چشم در کلینیک نوربخش اسلامشهر

علائم بیماری اپی فورا چیست؟

اپی فورا یک بیماری شایع است که نشانه هایی دارد و پزشک با دیدن علائم می تواند بیماری را تشخیص دهد. از نشانه های اصلی این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• اولین علامت آبریزش شدید از چشم است که فرد از پاک کردن اشک عاجز است.
  • جاری شدن اشک روی صورت و جمع شدن اشک داخل چشم از دیگر نشانه های این بیماری است.
  • سوزش چشم که در برخی افراد به دلیل عفونت چشم بیشتر است.

بیماران مبتلا به اپی فورا این علائم را دارند و با این نشانه ها به پزشک مراجعه می‌ کنند. این بیماری به هر علتی که رخ دهد مهمترین نشانه آن آبریزش شدید از چشم است. گاهی هر دو چشم درگیر می شود و گاهی شما تنها در یک چشم شاهد جمع شدن اشک هستید. علائم و نشانه هایی به تشخیص زود هنگام بیماری کمک زیادی می کنند. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد علائم هم شدیدتر خواهند بود. اپی فورا در سنین مختلف در افراد رخ می دهد و همه بیماران علائم و نشانه های آن را مشاهده می کنند.(جراحی مجرای اشک)

چگونگی تشخیص اپی فورا

اپی فورا با معاينات دقیق پزشک تشخیص داده مي شود. برای درمان نیاز است تا است تا بیمار چند نوبت مورد معاینه قرار بگیرد تا بیماری به درستی تشخیص داده شود و پزشک بتواند بهترین درمان را برای او انتخاب کند. برای انجام معاينات دستگاه های پیشرفته به کار گرفته می شوند. پزشک با ریختن قطره رنگی داخل چشم به راحتی مسیر خروج اشک را مشاهده می کند و می تواند علت این آبریزش را تشخیص دهد. اگر اشک چشم نتواند قطره را از روی چشم پاک کند پزشک تشخیص می دهد که مجرای اشکی مسدود شده باشد‌ انجام آزمایشات تصویربرداری توسط اشعه ایکس  و سی تی اسکن کمک می کند تا بیماری بهتر تشخیص داده شود. اگر مشکل آبریزش از سینوس یا مجرای اشکی تشخیص داده شود آندوسکوپی انجام می شود. پزشک به کمک یک لوله بلند و منعطف با یک منبع نور از داخل بینی سینوس ها را بررسی می کند.

راه های درمانی بیماری اپی فورا

پس از تشخیص و پیدا کردن علت بیماری حال نوبت درمان است که در این شرایط بیمار به یک پزشک مجرب و با سابقه نیاز دارد. درمان به علت بروز بیماری بستگی دارد. اگر بیماری سطحی باشد با داروهای ساده برطرف می شود اما اگر بیماری مشکلات حادی را ایجاد کرده نیاز است تا به صورت تخصصی درمان شود. بسیاری از افراد اشک ریزش موقتی را تجربه می کنند که خود به خود و بدون هیچ درمانی برطرف می شود. از روش های درمانی موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• داروها: اگر اپی فورا به دلیل آلرژی یا عفونت شده باشد داروی مخصوص نیاز دارد.
  • برداشتن اجسام خارجی: خارج کردن جسم خارجی می تواند به درمان کمک کند.
  • پاکسازی مجاری اشک مسدود شده: رفع انسداد مجاری اشک بهترین راه درمان است.
  • ترمیم چشم‌ها یا پلک‌ها: این روش برای درمان اپی فورا موثر است.