ناخنک چشم چیست؟ و چه علائمی دارد

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم چیست؟ ناخنک نوعی بیماری چشمی به شمار می رود که در اثر رشد بی رویه لایه ملتحمه به وجود می آید. ‌این بیماری دو نوع سخت و نرم دارد که اصولا به رنگ زرد یا سرخ دیده می شود و چون از سفیدی به سمت سیاهی چشم حرکت می کند بر روی بینایی افراد تاثیر به سزایی می گذارد. ناخنک گاهی دچار التهاب می گردد که در صورت فرد با ریزش اشک و سوزش شدید چشم مواجه می شود. این بیماری اگر به موقع مورد درمان قرار نگیرد سطح قرنیه را به صورت کامل در بر می گیرد و نمی گذارد که فرد دید درستی داشته باشد. بیماری ناخنک چشم اصولا برای افراد ناراحتی زیادی به همراه دارد به خصوص زمان پلک کردن احساس جسم خارجی در چشم دارند.(عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر)

روش های تشخیص ناخنک چشم

برای تشخیص ناخنک در چشم اصولا راه های متعددی وجود دارد که باید آنها را انجام بدهید، تشخیص ناخنک چشم امروزه با تست اسلیت لامپ صورت می گیرد. این آزمایش مدرن توسط نوعی میکروسکوپ انجام می شود به گونه ای که تابش باریکی از نور را بر روی چشم متمرکز می کنند تا تمام بخش های درونی چشم قابل رویت شوند. این نور باریک می تواند به پزشک کمک کند تا تمام بخش های رویی و درونی چشم را مورد بررسی قرار بدهد.

البته از روش های دیگری هم پزشکان استفاده می کنند که عبارتند از:

• قدرت بینایی مورد تست قرار می گیرد.
  • توپوگرافی قرنیه انجام می شود.
  • تهیه تصاویر مخصوص از چشم.

اصولا معاینه چشم اولین روش تشخیص این بیماری است و در صورت وجود علائم همواره چشم پزشک از دیگر روش های گفته شده استفاده می کند تا بتواند نظریه دقیق تری بدهد و همچنین شدت بیماری را شناسایی کند و سپس بهترین راه را برای درمان آن در نظر بگیرد.

ناخنک چشم چه علائمی دارد؟

ناخنک چشم هم مانند سایر بیماری های چشمی علائمی از خود به نمایش می گذارد که اصولا افراد با توجه به آنها نیز می توانند به بیماری خود پی ببرند. این علائم عبارتند از:

1. قرمزی چشم
  2. تاری دید
  3. تحریک چشم
  4. خارش چشم
  5. احساس سوزش در چشم
  6. محدود شدن میدان دید در ناخنک های بزرگ
  7. احساس وجود چیزی در چشم
  8. زخم قرنیه
  9. از دست دادن بینایی

لازم به ذکر است که ناخنک در صورتی که به تازگی در چشم به وجود آمده باشد هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی دهد اما زمانی که شروع به پیشرفت کرده و تشدید می شود علائم را نشان می دهد که در این شرایط شما باید به سرعت به سراغ چشم پزشک بروید تا هم مورد معاینه قرار بگیرید و هم بهترین راه درمان برای شما در نظر گرفته شود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید هر چند مدت یکبار به سراغ چشم پزشک بروید و چشم های خود را مورد معاینه قرار بدهید تا در صورت داشتن حتی کوچکترین علائمی با چند دارو و قطره مورد درمان قرار بگیرید و نیازی به جراحی نداشته باشید.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم چه عوارضی دارد؟

ناخنک چشم از نظر متخصصان چشم پس از بررسی های مداوم در دوران ابتدایی هیچ گونه عوارضی ندارد و پس از گذشت زمان و تشدید بیماری عوارضی را به نمایش می گذارد. از این عوارض می توان موارد زیر را نام برد:

• دوبینی
  • تورم در چشم به رنگ زرد
  • احساس سوزن سوزن شدن چشم
  • ایجاد آستیگماتیسم
  • امکان بروز دوباره ناخنک با شدت بیشتر
  • خارش چشم
  • قرمزی بیرون چشم

اگر درمان ناخنک به موقع انجام نشود ممکن است شما حتی به نابینایی هم دچار شوید پس با درمان به موقع از بروز عوارض خطرناک و جبران ناپذیر هم جلوگیری نمایید.

روش های درمان ناخنک چشم چیست؟

برای درمان ناخنک چشم روش های زیادی وجود دارد که براساس حجم و شدت ناخنک همواره روش درمان انتخاب می شود. پزشکان توصیه کرده اند که اگر ناخنک کوچک  است و ظاهر ناخوشایندی ندارد و باعث قرمزی و سوزش چشم‌ ها نمی شود نیاز به درمان خاصی ندارد.

ولی اگر ناخنک گاهی ملتهب گردد و سوزش و قرمزی چشم ایجاد کند مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود. در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می ‌توان با نظر چشم‌ پزشک متخصص یک دوره درمان با کمک قطره‌ های استروئیدی یا سایر قطره‌ های ضد التهاب انجام داد. در مورد ناخنک‌ های بزرگتر که از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده‌ اند می ‌توان با جراحی ناخنک را برداشت البته اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است در نتیجه باید به سراغ پزشکان مجرب بروید تا به صورت تخصصی ناخنک را برداشته و از رشد دوباره آن جلوگیری نمایند. البته در برخی شرایط که ناخنک بسیار رشد کرده و حاد شده باید حتما پیوند قرنیه انجام داد. با مراجعه به موقع به چشم پزشک مسلما بهترین راه درمان برای شما انتخاب می شود تا نیازی به جراحی پیدا نکنید.(ویزیت چشم در اسلامشهر تهران)

راه های پیشگیری از بوجود امدن ناخنک چشم

برای پیشگیری از به وجود آمدن ناخنک چشم نیز پزشکان راه های زیادی را توصیه کرده اند از این راه های موثر می توان موارد زیر را نام برد:

• همیشه از عینک آفتابی با uv مناسب استفاده کنید.
  • سعی کنید در محیط آلوده قرار نگیرید یا در صورت لزوم حتما چشم ها را شستشو بدهید.
  • حتما از کلاه استفاده کنید تا گرد و غبار وارد چشم نشود.
  • از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشم شستشو داده شود.
  • از قطره نفازولین استفاده کنید تا گرد و غبار از چشم پاک شود.
  • دست آلوده به چشم ها نزنید.
  • در برابر گرده گیاهان و گل ها قرار نگیرید.
  • از محیط دارای دود دوری کنید.

با رعایت کردن بهداشت چشم و مراقبت درست از چشم ها می توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید چون ناخنک به نوبه خود خطرناک است و مشکلات زیادی را به همراه دارد. شرایط محیطی مانند نور و اشعه مضر خورشید بیشتر از همه باعث به وجود آمدن ناخنک می شوند از این رو با استفاده از عینک آفتابی از نفوذ اشعه جلوگیری کنید.