راه های درمان انحراف چشم

راه های درمان انحراف چشم

اشنایی با راه های درمان انحراف چشم

انحراف چشم یک اختلال شایع بوده که در برخی افراد مشاهده می شود. پزشک متخصص با مشاهده علائم و نشانه های این بیماری راه های مختلفی را برای درمان تجویز می کند. در این بیماری چشم ها نسبت به هم تقارن ندارند و زاویه دید چشم ها تغییر می کند. اگر بیماری زود تشخیص داده شود درمان آن آسان تر خواهد بود و بیمار بهترین نتیجه را از درمان دریافت می کند. از راه های درمان انحراف چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجویز عینک یا لنز تماسی که کمک می کند تا هر دو چشم زاویه دید یکسانی داشته باشند و بیمار بتواند به راحتی یک شی را مشاهده کند.
  • لنزهای منشوری برای درمان انحراف چشم بهترین گزینه هستند و می تواند به دید بهتر بیمار کمک زیادی کنند.
  • تمرینات چشمی یا ارتوپتیک بهترین راهکار برای درمان انحراف چشم هستند که متخصص به کمک آنها سعی می کند تا بین دو چشم تقارن ایجاد کند تا هر دو چشم زاویه دید یکسانی داشته باشند.
  • بستن چشم سالم و کار کردن با چشم بیمار می تواند به بهبودی کمک زیادی کند.
  • جراحی ماهیچه چشم آخرین مرحله درمان است‌ که‌ به‌ بهبود انحراف چشم کمک زیادی می کند.

کلینیک نوربخش مجهزترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

انحراف چشم چیست؟

انحراف چشم یک اختلال شایع بوده که در بیشتر افراد مشاهده می شود. در این اختلال هر دو چشم به صورت متقارن نیستند و نمی توانند زاویه دید یکسانی داشته باشند. وقتی چشم ها در یک راستا نباشند و همزمان نتوانند یک شی را نگاه کنند یعنی دچار اختلال انحراف شده اند. استرابیسم یا لوچی دید فرد را مختل کرده و فعالیت های روزمره او را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این اختلال نمی توانند به صورت همزمان دید یکسانی داشته باشند. این انحراف ممکن است به سمت داخل(ایزوتروپی)، خارج(اگزوتروپی)، بالا(هایپرتروپی) و یا پایین(هیپوتروپی) باشد.

پزشک متخصص با مشاهده علائم می تواند به راحتی بیماری را تشخیص دهد. این اختلال اغلب در سنین پایین شروع می شود و اگر درمان نشود در بزرگسالی شدت بیشتری پیدا می کند. انحراف چشم از نظر شکل ظاهری چشم ها را تغییر می دهد و وقتی به چشم بیمار نگاه می کنید لوچی آن به راحتی قابل مشاهده است. پزشک با مشاهده این اختلال راهکارهای مختلفی را امتحان می کند. کودکان مبتلا به این اختلال هنگام خواندن و نوشتن مشکل دارند و این اختلال پروسه تحصیل آنها را با مشکل مواجه می کند‌.

راه های درمان انحراف چشم

درمان انحراف چشم در اسلامشهر

بهترین سن برای عمل انحراف چشم

عمل انحراف چشم آخرین راه درمان است‌ که‌ پزشک متخصص با مشاهده علائم آن را برای بیمار در نظر می گیرد. بهترین سن برای درمان انحراف چشم وقتی است که مغز هنوز به این دو بینی عادت نکرده است. قبل از شش سالگی که مغز هنوز عادت به مشاهده تصویر سه بعدی نکرده بهترین زمان برای انجام عمل جراحی است. اگر مغز به انحراف چشم عادت کرده درمان سخت‌تر خواهد شد و عمل نمی تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد. اگر شدت بیماری زیاد باشد جراحی سریع تر انجام می شود.

کودکان برای جراحی سن مناسب را ندارند چون چشم آنها هنوز تکامل پیدا نکرده است. جراح چشم پزشک می تواند انحراف چشم را در سنین بالاتر به راحتی انجام دهد. اگر کودک مبتلا به انحراف چشم شدید باشد به طوری که نتواند به راحتی اشیاء را مشاهده کند پزشک با بیهوش کردن کودک او را تحت عمل جراحی قرار می دهد. پس از جراحی بهبودی به سرعت حاصل می شود و فرد بعد از گذشت چند روز قادر به انجام کار های روزمره خود می باشد. بهترین سن برای عمل چشم زمانی است که بیماری هنوز پیشرفت نکرده و تازه از مراحل ابتدایی خود است.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان

انحراف چشم در هر سنی که ظاهر شود بهتر است خیلی سریع درمان شود. در بزرگسالان درمان کمی سخت تر است چون بیماری پیشرفت بیشتری کرده و مغز به این دید عادت کرده است. لوچی یا استرابیسم آزار دهنده است به همین دلیل متخصص سعی می کند تا به روش های زیر آن را در بزرگسالان درمان کند:

  • در مراحل اولیه بهترین درمان استفاده از قطره و پماد چشمی است که می تواند به درمان انحراف چشم کمک زیادی کند.
  • برای اصلاح انحراف چشم می توانید چشم سالم و قوی تر را ببندید.
  • ورزش چشمی هم می تواند به انحراف کمک زیادی کند.
  • تجویز عینک دو کانونی و عینک حاوی منشور می تواند پروسه درمان را کوتاه تر کند‌
  • تزریق دیسپورت بهترین راه درمان انحراف چشم است که برای بزرگسالان توصیه می شود.
  • عمل جراحی عضلات خارج کره چشمی در درمان انحراف چشم تاثیر بسزایی دارد.

روش های درمانی ذکر شده برای همه افراد تجویز نمی شوند و متخصص با توجه به شرایط بیماری و شدت بیماری همیشه بهترین روش درمانی را تجویز می کند. هدف اصلی از درمان بهبود دید و افزایش زیبایی ظاهری چشم ها است. استفاده از دستگاه های بروز و پیشرفته باعث شده تا جراحی با نقاهت کمتری انجام شود و بیمار بتواند در کمترین زمان بهبودی خود را بدست آورد.(ویزیت چشم در اسلامشهر)

دلیل انحراف ناگهانی چشم در بزرگسالان

در پاراگراف بالا به راه های درمان انحراف چشم پرداختیم اما انحراف چشم در بزرگسالان به دلایل مختلف رخ می دهد. در خانواده هایی که سابقه بیماری وجود دارد این مشکل شدید تر و شایع تر خواهد بود و این نشان می دهد که ارث و ژنتیک تاثیر بسزایی در این موضوع دارد. از دیگر عوامل بروز این بیماری می توان به عدم توازن عضلات دور چشم اشاره کرد که نمی توانند فعالیتی به صورت همزمان داشته باشند تا هر دو چشم دید یکسانی داشته باشد. آسیب به سر یا آسیب مغزی می تواند دلیل اصلی بروز این اختلال باشد. با ضربه خوردن به سر چشم ها هماهنگی خود را از دست می دهند. افرادی که دارای تومور چشم یا مغز هستند بیشتر در معرض این اختلال قرار می گیرند. به همین دلیل متخصص برای تشخیص بیماری عوامل را مورد بررسی قرار می دهد. آسیب زایمانی هم می تواند در بروز این اختلال تاثیر داشته باشد. زمانی که در زایمان دچار آسیب می شوند ممکن است به انحراف چشم مبتلا شوند. دیابت و فشار خون و سکته مغزی و بیماری تیروئید هم می تواند باعث انحراف چشم ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *