تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم

تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم

اشنایی با تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم

ایا تا بحال برای شما هم این سوال پیش امده است که تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم در چیست ؟ ما در این مقاله می خواهیم که به این سوال پاسخ دهیم. آستیگمات با ضعیفی چشم تفاوت های زیادی دارد. در آستیگمات فرد بیمار از زاویه دور و نزدیک اشیاء را به صورت تار مشاهده می کند. اما در ضعیفی چشم دید فرد کاهش پیدا مي کند. این عیوب انکساری چشم اغلب به تاری دید همراه هستند و این می تواند اصلی ترین نشانه این ۲ بیماری باشد. هر دو اختلال روی بینایی تاثیر می گذارند. ضعیفی بیشتر تاری دید را به همراه دارد با این تفاوت که آستیگمات بیشتر روی وضوح مشکل دارد و فرد بیمار نه تنها تمرکز خوبی روی بینایی ندارد بلکه نمی تواند با وضوح بالا اشیاء را مشاهده کند و چشم مدام لرزش دارد. مشکل آستیگماتیسم ممکن است از بدو تولد در فرد باشد و با افزایش سن بیشتر شود اما مشکل ضعیفی از بدو تولد نیست و در همه افراد در یک زمان خاص بروز نمی کند. ‌پزشک متخصص برای درمان اختلالات بینایی باید ابتدا آنها را به درستی تشخیص دهد.

کلینیک نوربخش مجهزترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

استیگمات چییست؟

آستیگماتیسم جز شایع‌ترین مشکلات اپتیکی چشم است که درمان آن نیاز به تشخیص زود هنگام پزشک دارد. علت بروز این بیماری نامنظمی شکل قرنیه و انحنای آن است. توسط دستگاه این تغییر شکل قرنیه به راحتی قابل مشاهده است. افراد مبتلا به این بیماری دید واضحی ندارند و چشم آنها مدام در حال لرزش است. آستیگماتیسم شدید سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی قرنیه چشم از شکل طبیعی خود خارج می شود چشم ها با مشکل آستیگمات مواجه می شوند. عدسی چشم باید به صورت گرد باشد اما در این اختلال به سمت بیضی شدن می رود. تصاویر چه از فاصله دور و چه از نزدیک برای این بیماران تار است و وضوح کاملی ندارد. افرادی که شدت بیماری در انها زیاد است مشکل تار دیدن را همیشه دارند و فرقی ندارد که فاصله آنها تا اشیاء چقدر لست. معاینه زود هنگام کودکان کمک می کند تا این بیماری سریع تر تشخیص داده شود و پزشک بتواند راحت‌تر آن را درمان کند. برای اصلاح این اختلال پزشک مجبور است تا شکل عدسی را تغییر دهد.

علائم استیگمات

آستیگمات هم مانند هر بیماری دیگری با علائم و نشانه هایی خود را نشان می دهد. پزشک با مشاهده کوچک‌ترین علائم می تواند بیماری را تشخیص دهد و درمان کند. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد علائم هم شدیدتر خواهند بود. از علائم رایج در این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری دید آن هم از فاصله دور و نزدیک اصلی ترین نشانه بروز این اختلال است.
  • چشم بیش از اندازه خسته شده و فرد در چشم خود احساس ناراحتی می کند‌
  • در بیشتر افراد آستیگمات با سر درد خود را نشان می دهد. این درد نشان دهنده اختلال در بینایی است.
  • لز دیگر علائم و نشانه های آستیگمات می توان به مشکل دید در شب اشاره کرد. مطالعه و رانندگی در شب برای این افراد سخت است‌‌.
  • دوبینی در بیشتر افراد مشاهده می شود و این یکی دیگر از نشانه های آستیگمات است.

برای تشخیص بیماری تمرکز پزشک بیشتر روی علائم است و همیشه سوالاتی را با بیمار مطرح می کند. شدت گرفتن علائم می تواند یک خطر جدی برای سلامت چشم باشد.

تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم

ضعیفی چشم چیست؟

ضعف بینایی همیشه محدودیت هایی را برای افراد به همراه دارد. اشخاصی که اختلال بینایی دارند باید در هر شرایطی از لنز و عینک استفاده کنند. این ضعف به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود. ژنتیک می تواند نقش موثری در بروز ان داشته باشد. در برخی افراد حتی استفاده از عینک و لنز و دارو یا حتی جراحی هم جواب نمی دهد. افراد مبتلا به ضعف بینایی توانایی انجام فعالیت های روزانه ره ندارند و خطرات زیادی آنها را تهدید می کند. خارج شدن کره چشم از حالت گرد به تخم مرغی باعث ابتلا افراد به این بیماری می شود. اگر قرنیه به اندازه کافی انحنا نداشته باشد نور نمی تواند در نقطه صحیح تمرکز کند به همین دلیل ضعیفی چشم را در افراد به همراه دارد. در این اختلال تصاویر از هر فاصله ای وضوح کامل را ندارند و اختلالات دیگری چون نزدیک بینی و دور بینی را هم به همراه دارد. افراد مبتلا به ضعیفی چشم ممکن است به آستیگماتیسم هم مبتلا شوند. این عیوب انکساری را می توان با عینک، لنز تماسی یا جراحی های ساده تصحیح کرد.(اپتومتری در کلینیک نوربخش)

علائم ضعیفی چشم

ضعیفی چشم علائم خاص خود را دارد و تمرکز روی این علائم می تواند به تشخیص زود هنگام بیماری کمک زیادی کند. از علائم اصلی آن می تواند موارد زیر را نام برد:

نزدیک بینی:

با ضعیف شدن چشم و تغییر شکل دادن قرنیه ممکن است فرد مشکل نزدیک بینی پیدا کند که در این شرایط نمی تواند از فاصله دور اشیاء را به خوبی مشاهده کند. این بیماری رایج به دلیل ضعیفی چشم ایجاد می شود.

دوربینی از نشانه های ضعیف شدن چشم:

از دیگر علائم ضعیفی چشم می توان به دوربینی اشاره کرد. در این شرایط امکان دید واضح از فاصله نزدیک وجود ندارد با بروز این مشکل نور نمی تواند به صورت مستقیم روی شبکیه چشم متمرکز شود.

تاری دید:

نشانه دیگر ضعف بینایی تاری دید است. اجسام از هر فاصله ای تار و مات دیده می شوند. پزشک با مشاهده تاری دید در فرد می تواند این بیماری را به راحتی تشخیص دهد.

دوبینی:

مشاهده تصویر دو تایی از یک شی علامت اصلی ضعیفی بینایی لست. وقتی چشم دید کافی نداشته باشد دوبینی پیدا می کند. این مانع از تعادل در رده رفتن می شود.

سردرد:

برخی سر دردها ریشه در ضعیفی بینایی دارد. چشم برای دیدن اشیاء فشار زیادی را تحمل می کند و این فشار باعث ایجاد سر درد می شود‌.

حساسیت به نور از نشانه های ضعیف شدن چشم:

چشم هایی که ضعیف می شوند حساسیت آنها نسبت به نور افزایش پیدا می کند به همین دلیل باید از عینک استفاده کنند.

جرقه زدن چشم:

با مشاهده نور غیر واقعی و جرقه زدن چشم شما متوجه ضعف بینایی خواهید شد.

حالت مگس ‌پران:

از دیگر علائم ضعف بینایی می توان به حالت مگس پران اشاره کرد. وجود یک نقطه سیاه یا سفید روی چشم باعث بروز این مشکل می شود.

راه های درمان استیگمات و ضعیفی چشم

از آنجا که آستیگمات و ضعیفی چشم دو اختلال جدا هستند پس درمان آنها هم کاملا متفاوت است و پزشک یا تشخیص بیماری درمان مختص به آن را شروع می کند. استفاده از عینک و لنز برای افرادی که مشکل آستیگمات خفیف دارند بهترین گزینه است. اما اگر بیماری شدید باشد نیاز به درمان های پیشرفته تری دارد. برای درمان ضعیفی چشم پزشک از ابزارهای کمکی مثل عینک‌های تلسکوپی، ذره‌بین‌های دستی، عینک‌های ذره‌بینی، لنزهای فیلتر کننده نور و غیره استفاده می کند.امیدواریم از مطالب این مقاله که در ان به تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم پرداختیم بهره ی کافی را برده باشید.(جراحی لازک چشم در اسلامشهر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *