تفاوت لیزیک و لازک چشم

تفاوت لیزیک و لازک چشم

اشنایی با تفاوت لیزیک و لازک چشم

تفاوت لیزیک و لازم چشم در چیست؟ این سوالی است که افراد زیادی با آن مواجه شده اند، در جواب آنها باید بگوییم که این دو عمل برای از بین بردن عیوب انکساری چشم ها کاربرد دارند اما از نظر نحوه انجام و دوره نقاهت و عملکرد و غیره با هم متفاوت هستند. از بارز ترین تفاوت های این دو عمل می توان گفت که در لیزیک اشعه لیزر پس از لایه برداری از سطح قرنیه به سطح جدید اصابت می‌ کند و عمل تراش صورت می‌ گیرد اما در عمل لازک اشعه بدون لایه برداری از قرنیه و تنها پس از برداشتن اپیتلیوم سطح قرنیه به آن اصابت می‌ کند.باید بگوییم که لیزیک برای همه افرادی که دوربینی و آستیگماتیسم دارند مناسب می باشد اما عمل لازک که با نام پی آر کی هم شناخته می شود همواره برای افرادی مناسب است که دارای مشکل نازکی قرنیه و دوربینی هستند. در لیزیک درد و احساس سوزش حین و پس از عمل اصلا وجود ندارد اما در عمل لازک فرد با درد و سوزش مواجه می شود اما از عملکرد عالی برای رفع مشکلات بینایی برخوردار می باشد.

عمل لازک چیست؟

عمل لازک نوعی جراحی چشمی سرپایی به شمار می رود که به روش لیزری انجام می شود و برای هر سه گروه نزدیک بین و دوربین و آستیگماتیسم قابل استفاده است. این روش جراحی مزیت های فراوانی را در خود جای داده و ترکیبی از عمل لیزیک و پی آر کی می باشد که امروزه چشم پزشکان برای از بین بردن انواع عیوب انکساری از آن استفاده می کنند. باید بگوییم که عمل لازک جز بی‌خطرترین جراحی های به روز است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمی دارد و کمک می کند تا آنها دید طبیعی به دست بیاورند.

لازک چشم اصولا در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌ دهد که این عملکرد فوق العاده است روش را نشان می دهد به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج شده و گسترش پیدا کرده و بسیاری از چشم پزشکان برجسته برای افراد از این شیوه استفاده می کنند که کمترین عوارض و خطرات را در خود جای داده است. در این روش افراد باید مراقبت های لازمی را پس از انجام عمل رعایت کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند و در مدت زمان کوتاهی سلامتی بینایی خود را به صورت کامل به دست بیاورند.  (جراحی لازک در اسلامشهر)

 

مزایا و معایب عمل لازک چشم

عمل لازک چشم همواره دارای مزایا و معایبی می باشد که اصولا مزایای این روش بسیار زیاد و گسترده هستند و می توانند افراد را راغب کنند تا با اطمینان بیشتری اقدام به عمل کنند. از مهمترین مزایای این عمل جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشکی چشم کمی را برای افراد به همراه دارد که نسبت به روش های دیگر بسیار کمتر است.
  2. اصولا در این روش آسیب به قرنیه نسبت به روش های دیگر بسیار کم است.
  3. مدت زمان عمل بسیار کوتاه است و در چند دقیقه عمل انجام می شود.
  4. احتمال آسیب دیدن اعصاب قرنیه کمتر است.
  5. هزینه کمتری به همراه دارد.

این روش همواره معایبی هم ممکن است داشته باشد که این معایب عبارتند از:

  1. بازیابی دید حدودا ۲ هفته زمان نیاز دارد.
  2. درد زیادی نسبت به عمل های دیگر دارد.
  3. از لنز پانسمان استفاده می شود که پلک زدن را سخت می کند.
  4. باید حتما تا چند مدت قطره های تجویز شده را مصرف نمود.
  5. دوره ترمیم کامل دید در این روش طولانی است.
  6. سوزش چشم تا چند روز ادامه دارد.
  7. احساس وجود شی خارجی در چشم تا چند روز

این موارد پس از گذشت یک دوره مشخص به صورت کلی از بین می روند و اصولا جزء علایم بعد از عمل هستند که افراد با مصرف دارو های تجویز شده و قطره ها می توان این عوارض را به حداقل رساند و سریع تر از بین برد و دید طبیعی را به دست آورد.

تفاوت لیزیک و لازک چشم

عمل لیزیک چیست؟

عمل لیزیک نیز نوعی جراحی لیزری به شمار می رود که با کمک آن عیوب انکساری چشم ها را از بین می برند. عمل لیزیک همواره به صورت سرپایی انجام شده و با استفاده از بی حسی و بدون درد می باشد. نحوه انجام این عمل به این صورت است که ابتدا یک لایه نازک از سطح قرنیه چشم تراشیده می شود و بعد از آن به وسیله لیزر اگزایمر، متناسب با شماره عینک، تراش قرنیه انجام می گیرد. جراحی هر چشم حدود ۵ دقیقه طول کشیده و لیزر هم ۵ تا ۲۰ ثانیه زمان می برد. این عمل جراحی برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است و به دلیل حساس بودن نیاز به تخصص و مهارت و تجربه دارد. بدانید که این عمل جراحی برای افراد دارای نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مناسب است اما بهترین عملکرد را بر روی نزدیک بینی افراد دارد.(جراحی لیزیک در اسلامشهر)

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک هم به نوبه خود مزایا و معایبی دارد که اصولا بیشتر بودن مزایای این روش باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاورد و به وفور برای از بین بردن عیوب انکساری افراد مورد استفاده قرار بگیرد، از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با کمک بی حسی قطره ای انجام می گیرد.
  2. یک روز پس از جراحی دید ترمیم می شود.
  3. نیازی به بخیه و باند پیچی ندارد.
  4. نتیجه بهبود بالایی در میان بیماران دارد.
  5. بیمار نیازی به عینک و لنز برای دید ندارد.
  6. نیاز به مصرف طولانی دارو نیست.
  7. بهبودی سریع است و نقاهت کوتاهی دارد.

این عمل دارای تعدادی معایب هم می باشد که از این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برخی افراد پس از چند سال دوباره دچار ضعف بینایی می شوند.
  2. حساسیت بالایی دارد و ممکن است چشم آسیب ببیند.
  3. خشکی چشم و حساسیت به نور وجود دارد.
  4. قیمت و هزینه بسیار بالایی دارد.
  5. پوشش دهی بیمه ندارد.

هزینه بالای این عمل باعث شده تا افراد کمی به سراغ آن بروند و اصولا از روش لازک برای درمان عیوب انکساری خود استفاده کنند که قابل بازگشت نیست و هزینه مناسب تری به همراه دارد و اصولا حساسیت به نور و خشکی چشم ندارد.

کلینیک نوربخش ارائه دهنده انواع خدمات چشم پزشکی در اسلامشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *