اشک مصنوعی چیست؟ | عوارض استفاده بیش از حد از اشک مصنوعی

اشک مصنوعی چیست؟

اشک مصنوعی چیست؟

اشک مصنوعی چیست؟ اشک مصنوعی قطره استریل چشمی است که با نام قطره روان کننده هم شناخته می شود و برای درمان خشکی و تحریک سطح چشم کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. این قطره برای همه افراد قابل استفاده است تا با کمک آن به راحتی خشکی چشم خود را از بین ببرند و دچار بیماری های چشمی نگردند. در این محصول مواد زیادی وجود دارد که برای حفظ سلامت چشم موثر هستند این مواد می توانند شامل کربوکسی متیل سلولز، دکستران، گلیسیرین، هایپروملوز، پلی اتیلن گلیکول، پلی سوربات، پلی وینیل الکل، پروپیلن و…. باشند که هر کدام از آنها به نوبه خود برای چشم لازم و مناسب هستند. این قطره ها مایع های شفاف و بدون رنگ و غلیظی هستند با استفاده از یک قطر آن می توان تاثیرات آن را مشاهده کرد.(جراحی لیزیک در اسلامشهر)

نحوه استفاده از اشک مصنوعی

استفاده از اشک مصنوعی بسیار ساده و راحت است تنها باید مراحلی را طی کنید مثلا باید نحوه استفاده را به صورت کامل بر روی بسته بندی مشاهده و مطالعه نمایید، سپس قطره را به خوبی تکان بدهید، مقداری از آن را بر روی دست بریزید تا رنگ آن را مشاهده نمایید اگر رنگ قطره شفاف و بدون بو بود قطره سالم است و می توانید یک الی دو قطره در هر چشم خود بریزید. زمان استفاده از قطره در طول روز بسته به حجم خشکی و یا مشکل بینایی شما دارد گاه ممکن است در طول روز مجبور شوید چندین بار از آن استفاده نمایید. پس از هر بار استفاده قطره را در محیط خنک قرار بدهید تا دچار خرابی نشود و برای شما مشکلی ایجاد نکند.

ناگفته نماند که قبل از استفاده باید دست های خود را شستشو بدهید و از برخورد آن با کلاهک آن خودداری نمایید، از لمس کلاهک و چشم جلوگیری نمایید و از همه مهمتر سر را به عقب بگیرید تا قطره به خوبی وارد چشم گردد، چشم ها را تا چند دقیقه بسته نگه دارید تا قطره به خوبی جذب چشم گردد. یا استفاده درست از قطره اشکی مصنوعی می توانید به راحتی خشکی چشم خود را از بین ببرید. آسان بودن استفاده از قطره اشکی مصنوعی باعث شده تا همه افراد حتی مسن سالان هم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند بدون این که به کمک دیگران نیاز داشته باشند تنها باید نکات بهداشتی گفته شده را رعایت کرد.

اشک مصنوعی چیست؟

دلایل خشکی چشم

خشکی چشم دلایل زیادی می تواند داشته باشد پس در همه افراد این دلایل یکسان نیست و باید حتما به چشم پزشک مراجعه کنند تا چشم های آنها را مورد معاینه و بررسی قرار بدهد تا دلیل اصلی خشکی چشم آنها مشخص گردد. از اصلی ترین و عمده ترین دلایل خشکی چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. باد
  2. آفتاب
  3. تهویه نامناسب
  4. استفاده بیش از حد از کامپیوتر
  5. مطالعه
  6. افزایش سن
  7. جراحی های چشم
  8. داشتن بیماری های روماتولوژی
  9. مصرف داروی خاص مانند آنتی هیستامین
  10. مصرف سیگار و دخانیات

لازم به ذکر است که با مراقبت نکردن درشت از چشم ها افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اصولا خشکی چشم باعث ضعف بینایی هم می گردد پس برای مراقبت از چشم ها همواره از عینک آفتابی استفاده کنید، به اندازه مطالعه نمایید، از کامپیوتر زیاد استفاده نکنید و یا حداقل در تایم مطالعه و کار مقداری به چشم ها استراحت بدهید تا بتوانید از چشم های خود مراقبت کنید و نگذارید که آنها دچار بیماری شوند. البته ناگفته نماند که دلایل گفته شده برای همه افراد نیست یعنی برخی افراد همزمان با چند دلیل دچار خشکی چشم می شوند و برخی تنها به یک دلیل این بیماری را دریافت می کنند در هر صورت باید مورد درمان قرار بگیرد.(درمان تنبلی چشم در اسلامشهر)

اشک مصنوعی به چه صورتی عمل می کند؟

بسیاری از افراد مصرف کننده قطره اشک مصنوعی پرسیده اند که این قطره چگونه عمل می کند، در جواب آنها باید بگوییم که اشک مصنوعی همواره با ایجاد ثبات و ضخیم کردن لایه بیرونی اشک و به تاخیر انداختن زمان تجزیه اشک باعث مرطوب ماندن قرنیه می‌ شود. اشک مصنوعی دارای عملکرد فیزیکی و شیمیایی است که به خوبی به سطح قرنیه و ملتحمه می چسبد و رطوبت کافی چشم را ایجاد می‌ کند. البته بدانید که اشک مصنوعی تحریک ناشی از پلک زدن بیش از حد را که در اثر کمبود اشک رخ می ‌دهد را کاهش داده و علائم خشکی سطحی را نیز کم می کند به همین دلیل با مصرف آن می توان در کوتاه ترین زمان ممکن خشکی چشم را از بین برد.

عملکرد عالی این قطره باعث شده تا امروزه چشم پزشکان آن را به بسیاری از افراد توصیه نمایند تا با مصرف آن بتوانند از خشکی چشم دور بمانند و یا در صورت داشتن این بیماری آن را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری نمایند. قطر اشک مصنوعی تاثیر مستقیمی بر روی چشم می گذارد و کمک می کند تا کیسه اشک دوباره شروع به فعالیت کند و دچار خشکی نگردد.

ایا استفاده از اشک مصنوعی عوارض دارد؟

در پاراگراف بالا به این سوال پاسخ دادیم که اشک مصنوعی چیست؟ اما استفاده از اشک مصنوعی به همان اندازه که می تواند برای شما مفید واقع شود به همان اندازه هم ممکن است باعث آسیب گردد و عوارض پیدا کند به همین دلیل باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید چون اصولا مصرف بی رویه قطره است که باعث بروز عوارض می گردد. در صورتی که با عوارضی مانند تاری دید، درد چشم، تحریک و قرمزی و ایجاد تغییرات در بیماری مواجه شوید و وضعیت شما طولانی شد و پس از ۳ روز کاهش پیدا نکرد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا شما را مورد معاینه قرار بدهد.

برای کاهش دادن عوارض مصرف اشک مصنوعی شما می توانید در زمان خرید قطره هم محتویات موجود در قطره را مطالعه کرده و بررسی نمایید و هم می توانید با مصرف به اندازه از قطره عوارض را از بین ببرید. برخی افراد ممکن است به املاح موجود در قطره ها حساسیت داشته باشند که پس از تست می توانند این مشکل را با تغییر قطره و مصرف نمونه دیگری از قطره اشک مصنوعی از بروز عوارض و حساسیت جلوگیری نمایند و عوارض را به حداقل برسانند.

کلینیک نوربخش بهترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *