انواع عفونت چشم کودکان

عفونت چشم کودکان

اشنایی با انواع عفونت چشم کودکان

کودکان چون بهداشت را به درستی رعایت نمی کنند همواره ممکن است که به بیماری عفونت چشم مبتلا شوند، این بیماری در کودکان دلایل متعددی دارد زیرا نوع عفونت در هر کودک متفاوت است و با دیگری فرق دارد. از انواع عفونت چشم در کودکان می‌ توان به ورم ملتحمه، اندوفتالمیت، کراتیت آکانتامبا، کراتیت قارچی، تبخال چشمی، سلولیت، گل‌مژه، بلفاریت و یوئیت اشاره کرد که هر کدام با علائم و عوارضی خود را به نمایش می‌گذارند. ورم ملتحمه از عفونت های مسری است که کودکان ممکن است در محیط مدرسه هم به آن مبتلا شوند، این بیماری باعث ورود در اطراف چشم کودک می شود. در صورتی که جسم خارجی وارد چشم گردد همواره ممکن است عفونت اندوفتالمیت به وجود بیاید که باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد. مورد بعد عفونت کراتیت آکانتامبا است که در اثر ورود انگل به داخل چشم به وجود می آید. عفونت کراتیت قارچی در اثر آلودگی به وجود می آید. البته ناگفته نماند که بیشترین عفونت های چشم در کودکان ناشی از ورود میکروب به چشم است.(بینایی سنجی کودکان)

علائم و نشانه های عفونت چشم در کودکان

علائم و نشانه های عفونت چشم در کودکان متنوع است و بسته به نوع عفونت، می‌تواند متفاوت باشد. این بیماری اصولا با علائمی خود را به نمایش می گذارد که این علائم مهم عبارتند از:

• التهاب و قرمز‌ی چشم‌ ها در کودکان
  • خارج شدن مایعی چسبنده یا لزج از چشمان کودکان با رنگ سبز و یا زرد
  • کاهش قدرت بینایی
  • تاری دید
  • حساسیت زیاد به نور که معمولا باعث جاری‌ شدن اشک از چشم کودکان می‌شود
  • به هم چسبیدن مژه‌ ها هنگام بیداری از خواب
  • تورم پلک ها
  • درد و سوزش چشم
  • گل مژه
  • شالازیون

توانایی و مقاومت کودکان اصولا در برابر سوزش، خارش و درد چشم بسیار کم است از این رو پیشنهاد می‌ شود در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا چشمان کودک شما را مورد معاینه و بررسی قرار بدهد و با تجویز دارو از آسیب به میدان بینایی چشم کودک شما جلوگیری کند. علائم این بیماری در همه کودکان یکسان نیست و هر چه حجم عفونت بیشتر باشد کودک با نشانه‌ های بیشتری مواجه خواهد شد. ناگفته نماند که این بیماری در اثر تماس دست آلوده، قارچ و ویروس، سرماخوردگی، رعایت نکردن بهداشت فردی، ضعف سیستم ایمنی، برخورد جسم خارجی با چشم، جراحی چشم، زخم چشم، استفاده از لوازم نا مرغوب و یا لوازم افراد دیگر به وجود می آید. چشم پزشک متخصص کودکان اصولا با توجه کردن به نشانه ها برای کودک دارو و قطره تجویز می نماید تا سریع تر بهبود پیدا کند.

عفونت چشم کودکان

کلینیک نوربخش مجهزترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر تهران

روش های پیشگیری از عفونت چشم در کودکان

برای پیشگیری از بیماری عفونت چشم کودکان روش های فراوانی وجود دارد که پزشکان آنها را توصیه کرده اند تا خانواده ها آنها را انجام بدهند. مسلما پیشگیری بهتر از درمان است چون عفونت‌ چشم برای کودکان درد و ناراحتی زیادی را به همراه دارد البته درمان این بیماری نیاز به هزینه زیادی هم دارد و مدت زیادی طول می کشد تا از بین برود. این بیماری در کودکان بسیار مسری و زیاد است اما راهکاری ساده و راحت برای پیشگیری از آن وجود دارد و آن هم برخورد نداشتن دست آلوده کودک با چشمان خود است. برای انجام این کار بهتر است که به صورت دائمی در طول شبانه روز دست های کودک خود را شستشو بدهید تا همیشه تمیز باشد چون اصولا کودکان این نکته را رعایت نمی کنند و همیشه دست های آنها با چشمانشان برخورد می کند.

پزشکان توصیه می کنند که اگر فردی در محیط شما به عفونت چشم مبتلا شده است، او را از کودکان خود دور نگهدارید چون این نوع بیماری ها به سرعت منتقل می گردند. بهتر است که لوازم بهداشتی فرد بیمار را از سایر اعضا جدا کنید و مراقب رعایت بهداشت فردی باشید. رعایت این موارد، تا حد زیادی از انتشار و شیوع این بیماری جلوگیری می‌کند. در کنار نکات گفته شده برای پیشگیری اگر شما علائمی از این بیماری را در یکی از کودکان خود مشاهده کردید به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنید تا هم بیماری به دیگران منتقل نشود و هم فرد بیمار سریع مورد درمان قرار بگیرد.

راه های درمانی عفونت چشم کودکان

برای درمان عفونت چشم در کودکان بسته به نوع عفونت راه های متعددی پیشنهاد شده است از این رو باید ابتدا به سراغ چشم پزشک بروید تا چشم شما را معاینه کند و به نوع عفونت پی ببرد و سپس راه درمان را برای شما در نظر بگیرد. از راه های درمان این بیماری می توان موارد زیر را نام برد:

1. از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  2. چشم ها را مرتب با آب ولرم شستشو بدهید.
  3. به صورت دائم و مرتب دست ها را بشویید.
  4. پماد عفونت چشم استفاده کنید.
  5. قطره چشم مخصوص عفونت استفاده کنید.
  6. آنتی بیوتیک مصرف کنید.

در صورتی که کودک شما سن بیشتری دارد و اجازه درمان خانگی به شما نیز دهد می توانید از کیسه چای سیاه، بابونه و سبز استفاده کنید که در آب جوش حل شدن و سرد شده باشد. از کمپرس سرد برای کاهش توان و درد و سوزش استفاده کنید. برای شستشوی چشم از شامپو بچه استفاده نمایید. داروهای تجویز شده توسط چشم پزشک را به موقع و درست مورد استفاده قرار بدهید مثلا هنگام مصرف پماد و قطره دست ها را بشویید تا حجم عفونت بیشتر نشود. استفاده از قطره اشک مصنوعی و تمیز کردن پلک ها با کمک پارچه تمیز و مرطوب هم می تواند به درمان این بیماری کمک کند. چشم کودکان بسیار حساس و ضعیف است از این رو هنگام مواجه شدن با میکروب ها به سرعت آنها را جذب می نماید پس سعی کنید با رعایت کردن بهداشت خود و کودک از بروز این بیماری جلوگیری کنید چون درمان عفونت چشم در کودکان نه تنها سخت است بلکه این بیماری برای کودکان هم بسیار خطرناک است.(جراحی اسمایل چشم در اسلامشهر)