گل مژه چیست؟ | انواع گل مژه

گل مژه چیست؟

گل مژه چیست؟ گل مژه بیماری شایع است که افراد زیادی ممکن است در سنین مختلف به آن گرفتار شوند، این بیماری در ناحیه چشم به وجود می آید و همواره مشکلات متعددی را برای افراد به همراه دارد. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. این بیماری برروی ظاهر چشم و دید افراد تاثیر به سزایی می گذارد و برای آسیب ندیدن چشم باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد.

کلینیک نوربخش ارائه دهنده انواع خدمات چشم پزشکی در اسلامشهر

درمان خانگی گل مژه

برای درمان کردن گل مژه همواره می توانید با روش های متعددی اقدام کنید که یکی از بهترین شیوه ها روش خانگی می باشد، در این روش درمان خانگی همواره می توانید مراحل زیر را انجام بدهید:

1. می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید؛ در این روش یک دستمال تمیز را با آب ولرم شستشو بدهید و ان را بر روی پلک بگذارید. یک هفته این فعالیت را انجام بدهید و بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذارید پارچه بر روی چشم بماند.
  2. می توانید از چای های کیسه ای ولرم هم استفاده کنید و آنها را بر روی چشم و پلک قرار بدهید. چای کیسه ای سبز می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  3. مداوم پلک ها را شستشو بدهید تا تمیز بمانند.
  4. پس از شستشو پلک ها را خشک کنید.
  5. از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  6. پلک را آرام ماساژ بدهید.
  7. پس از بهبود هم از سالم بودن لوازم آرایشی مطمئن شوید.

با انجام مراحل گفته شده در خانه همواره می توانید به راحتی به بهبود این بیماری کمک کنید، در انتخاب پارچه دقت کنید تا نخی و نرم باشد زیرا پارچه پلاستیکی و زبر قرمزی و التهاب گل مژه را بیشتر خواهد کرد و بهبودی آن را به تاخیر می اندازد.

علت ایجاد گل مژه چیست؟

ایجاد گل مژه می توان دلایل و علت های زیادی داشته باشد. از علت های بروز گل مژه می توان موارد زیر را نام برد که بسیار مهم و قابل توجه هستند:

• آسیب به پوست چشم
  • ذرات گرد و غبار
  • چربی زیاد
  • پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم
  • استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده
  • ضعف در بهداشت پلک ها
  • بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت
  • استرس
  • تغییرات هورمونی.

زمانی که گرد و غبار و چربی مسیر غدد چربی موجود در پلک را مسدود می کنند که این می تواند علت اصلی بروز گل مژه باشد که گاه در یک چشم و گاه در هر دو چشم این مشکل به وجود می آید. با وجود این علت ها باید توجه کنید تا بتوانید از بروز این بیماری جلوگیری نمایید.

گل مژه چیست؟

بهترین مرکز تزریق اواستین در اسلامشهر

انواع گل مژه چیست ؟

انواع گل مژه وجود دارد که هر فرد ممکن است به نوعی از آن دچار شود. گل مژه در کل در دو بخش زده می شود و دو نوع دارد که این دو نوع عبارتند از:

1. گل مژه خارجی
  2. گل مژه داخلی

هر کدام از این دو نمونه مشخصات خاص خود را دارند و مشکلاتی را به وجود می آورند اما ناگفته نماند که گل مژه داخلی می تواند در کنار از بین بردن ظاهر چشم همواره بر روی بینایی چشم هم تاثیر بگذارد و فعالیت آن را مختل کند. در طب پزشکی گل مژه دو نوع هوردئولوم و شالازیون دارد.

از کجا بفهمید گل مژه زده ایم ؟

برای این که متوجه شوید چشم شما دچار گل مژه شده است همواره باید به ظاهر چشم خود توجه کنید. البته علائم گل مژه شامل موارد زیر می شوند:

• احساس سنگینی و درد پلک
  • ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک
  • سوزش و خارش و ریزش اشک
  • خروج موردی ترشحات چرکی از گل‌مژه
  • تاری دید: تاری دید از عوارض معمول گل ‌مژه نیست اما اگر گل ‌مژه نسبتا بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌ شود.

سریعترین درمان گل مژه

برای درمان گل مژه راه های سریع تری هم وجود دارد که اصولا پزشکان این راه ها را به افراد توصیه می کنند تا بتوانند به سرعت بیماری افراد را درمان نمایند. مسلما پزشکان در کنار مصرف کمپرس گرم که عملکرد عالی بر روی این بیماری دارد همواره مصرف آنتی بیوتیک و قطره و پماد را برای چشم توصیه می نمایند. سریع ترین راه درمان مراجعه به پزشک متخصص چشم می باشد زیرا پزشک با معاینه کامل می تواند پی ببرد که بیماری تا چه اندازه پیشرفت کرده و سپس متناسب با آن دارو تجویز می کند تا بیماری با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند.

بعد از زدن گل مژه چه کار هایی انجام ندهیم؟

در صورتی که شما دچار گل مژه شدید همواره باید از انجام برخی فعالیت ها خودداری کنید زیرا برخی فعالیت ها نه تنها باعث بهبود بیماری نمی شوند بلکه بیماری را هم تشدید خواهند کرد. این فعالیت های منع شده عبارتند از:

1. باید از خاراندن و ماساژ چشم جلوگیری کنید.
  2. از کرم مرطوب کننده و چرب استفاده نکنید.
  3. کرم های بودار برای چشم مضر است.
  4. لوازم آرایشی آسیب را بیشتر می کند.
  5. کمپرس سرد التهاب را بیشتر خواهد کرد.
  6. از دست کثیف و آلوده برای ماساژ چشم استفاده نکنید.
  7. از مصرف لنز خوداری کنید.
  8. از هیچ گونه دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

مسلما با رعایت کردن و مراقبت درست از چشم می توان به راحتی بیماری را بهبود بخشید و از تشدید آن جلوگیری کرد.

آیا ممکن است گل مژه به بینایی صدمه بزند؟

آیا ممکن است که گل مژه به بینایی صدمه بزند، این سوالی است که برای بسیاری از افراد به وجود آمده است، در جواب آنها باید بگوییم که بله در صورتی که گل مژه به صورت داخلی به وجود آمده باشد و حجم آن زیاد باشد ممکن است به چشم آسیب وارد کند و همواره آستیگماتیسم را برای شما به وجود بیاورد به همین دلیل توصیه شده که در صورت بروز گل مژه به سرعت به پزشک مراجعه کنید و آن را مورد درمان قرار بدهید.(جراحی فمتولیزیک در اسلامشهر)

بهترین راه مراجعه به چشم پزشک برای عفونت گل مژه

در پاراگراف بالا به این سوال پاسخ دادیم که گل مژه چیست؟ اما بهترین را برای درمان گل مژه مراجعه به چشم پزشک می باشد زیرا در صورت عفونت کردن گل مژه قرنیه شما هم دچار آسیب دیدگی خواهد شد به همین دلیل باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا شما را مورد معاینه قرار بدهد که چه نوع گل مژه ای دارید و برای درمان آن باید به فعالیت هایی را انجام بدهید تا بهبودی سریع تری داشته باشید بدون این که به چشم آسیب وارد شود، پس بدانید که بهترین راه درمان مراجعه به چشم پزشک معتبر و متخصص است که مهارت و اطلاعات زیادی در این زمینه دارد.