کور رنگی چشم چیست؟ | انواع کور رنگی چشم

کور رنگی چشم چیست؟

کور رنگی چشم چیست؟ کور رنگی چشم یک اختلال شایع بوده که برخی افراد با آن روبرو می شوند. در این شرایط چشم فرد نمی تواند رنگ ها را به خوبی مشاهده کند. وقتی فرد قادر به تشخیص رنگ ها نیست و نمی تواند آنها را از هم جدا کند به این معنی است که به کور رنگی مبتلا شده است. افراد مبتلا به این عارضه باید در کمترین زمان تحت درمان قرار بگیرند تا بیماری آن‌ها پیشروی کند اختلال یا عدم توانایی در رنگ‌دانه‌های حسگر رنگ در چشم اصلی ترین دلیل شکل گیری این اختلال است.تشخیص رنگ ها برای این بیماران سخت است. در برخی افراد شدت بیماری زیاد است و در برخی دیگر به صورت خفیف ظاهر می شود. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد بود. کور رنگی در شبکیه چشم ایجاد می شود به طوری که رنگ دانه های چشم نمی توانند رنگ ها را به خوبی پردازش کنند. کور رنگی در واقع آسیب ‌دیدن این سلول‌ها است که سبب می‌شود تشخیص رنگ‌ها به ‌درستی انجام نگیرد. این اختلال از دوران کودکی در افراد مشاهده می شود و تشخیص زود هنگام آن اهمیت زیادی دارد‌.

انواع کور رنگی

کور رنگی انواع مختلفی دارد و هر فردی می تواند به یک نوع از این بیماری مبتلا شود. شدت و نوع بیماری در همه افراد یکسان نیست. از انواع کور رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تک ‌رنگ ‌بینی:

این همان کور رنگی کامل است که در آن هیچ یک لز سلول های مخروطی در چشم نمی توانند رنگ ها را دریافت کنند. در این بیماری نادر فرد نمی تواند به طور کامل هیچ رنگی را مشاهده کند. شدت بیماری زیاد است و این می تواند درمان را سخت کند.

دورنگ ‌بینی:

این بیماری در برخی افراد دیده می شود. در این بیماری تنها یکی از سه سلول مخروطی داخل شبکیه دچار مشکل می شود. فرد یکی از رنگ ها را تشخیص نمی دهد و در یکی از رنگ ها مشکل کور رنگی پیدا می کند. دو رنگ بینی به این معنی است که بیمار می تواند ۲ رنگ را مشاهده کند.

سه‌رنگ ‌بینی نابهنجار:

در این بیماری تمام سلول های مخروطی چشم در حال فعالیت هستند اما تحریک ‌پذیری در انها تغییر کرده است. رایج بودن این نوع از کور رنگی باعث شده تا پزشکان تمرکز بیشتری روی آن داشته باشند.

علائم کور رنگی چشم چیست؟

کور رنگی هم مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد که پزشک با مشاهده علائم می تواند بیماری را به راحتی تشخیص دهد. تغییر در بینایی مهمترین علامت کور رنگی است. دید فرد مختل شده و کم کم تشخیص رنگ ها برای او سخت خواهد شد. عدم تشخیص رنگ ها می تواند اصلی ترین علامت باشد. با مشاهده کوچک‌ترین علائم بهتر است به مشکل مراجعه کنید تا مورد معاینه قرار بگیرید. این افراد سایه های مختلف رنگ های قرمز و سبز را تشخیص نمی دهند. چه در تاریکی و چه در روشنایی این تشخیص برای آنها سخت است. انها نمی توانند سایه های رنگ آبی در زرد را هم تشخیص دهند. از دیگر علائم می توان به اشکال در تشخیص رنگ آبی و سبز اشاره کرد. عدم تشخیص درست رنگ‌ها و تغییر بینایی از مهم‌ ترین نشانه های بروز این بیماری است. فرد مبتلا به کوررنگی نمی تواند رنگ ها را از هم متمایز کند.

کور رنگی چشم چیست؟

کور رنگی به چه صورتی تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص بیماری کوررنگی نه تنها از علائم و نشانه ها کمک می گیرد بلکه از بیمار سوالاتی را می پرسد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه دستگاه های جدیدی برای تشخیص این بیماری استفاده شوند. تشخیص رنگ در افراد به صورت ذهنی است به همین دلیل فرد بیمار خود متوجه بروز این مشکل نمی شود. اولین راهی که پزشک برای تشخیص بیماری از آن کمک می گیرد ست تشخیص کور رنگی است. با این تست متخصص چشم توانایی فرد را در تشخیص تفاوت بین رنگ‌ها اندازه‌گیری و مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر شخص نتواند تست را با موفقیت پشت سر بگذارد به بیماری کور رنگی مبتلا است. تشخیص زود هنگام بیماری می تواند به بهبود سریع آن کمک زیادی کند. به همین دلیل پزشکان از والدین تقاضا دارند تا در دوران کودکانی فرزندان خود را چکاب کنند و برای معاینه نزد مراکز درمانی ببرند.

روش های درمان کور رنگی

امروزه روش های درمانی جدیدی برای درمان کور رنگی ابداع شده است. پزشک تشخیص می دهد که هر بیمار می تواند از کدام روش های درمانی استفاده کند. تا امروز روش درمانی کاملی ابداع نشده و روش ها تنها به بینایی رنگ ها در فرد کمک می کنند. اگر فرد نمی تواند رنگ قرمز و سبز را مشاهده کند باید از لنزهای درمانی خاص استفاده کند که به کمک این لنزها می تواند رنگ دقیق اشیاء را مشاهده کند.امروزه برنامه های زیادی طراحی شده که به تشخیص رنگ ها کمک زیادی می کنند. وراثت مهمترین عامل در بروز این بیماری است‌ و افرادی که به صورت ژنتیکی به این بیماری مبتلا هستند نمی توانند به طور کامل آن را درمان کنند. اگر فرد از اختلالات بینایی دیگر چون آب مروارید و… رنج می برد ممکن است به کوررنگی هم مبتلا شود که برای درمان باید ابتدا آب مروارید او درمان شود.(ویزیت چشم در اسلامشهر)

علت های بوجود امدن کور رنگی چشم چیست؟

کور رنگی به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود و هرکس با توجه به شرایطی که دارد این بیماری را تجربه می کند. وراثت و ژنتیک اصلی ترین دلیل بروز این بیماری هستند که پزشک آنها را مورد بررسی قرار می دهد. کمبود دید در رنگ‌ها فرد را دچار سردرگمی کرده و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. پزشک با پیدا کردن علت بروز این بیماری سعی می کند تا او را درمان کند. اگر بیماری از خانواده به ارث رسیده باشد امکان درمان آن وجود ندارد. کهولت سن عامل دیگری است که کور رنگی چشمی را در افراد به همراه دارد. با افزایش سن، بینایی کاهش یافته و اختلالات این چنینی در فرد ظاهر می شوند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باعث کاهش دید رنگی در افراد می شود. از دیگر عوامل می توان به بیماری های خاص و مصرف داروهای خاص اشاره کرد.