مدت زمان درمان تنبلی چشم

مدت زمان درمان تنبلی چشم

اشنایی با مدت زمان درمان تنبلی چشم

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مدت زمان درمان تنبلی چشم اشنا کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. تنبلی چشم یک اختلال شایع بوده که از دوران کودکی در افراد ایجاد می شود و درمان آن نیاز به تشخیص زود هنگام دارد. مدت زمان درمان در همه افراد یکسان نیست و اگر درمان به تعویق بیافتد قطعا این پروسه سخت تر خواهد شد و احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود. اگر درمان قبل از ۷ تا ۱۰ سالگی انجام شود نتیجه بهتری خواهد داشت و چشم ها به درمان زودتر جواب می دهند.

هر چه تنبلی چشم بیشتر باشد مدت زمان بستن چشم سالم طولانی تر خواهد بود و بیمار باید مدت زمان بیشتری را برای درمان صرف کند. والدین باید طبق دستور متخصص عمل کنند تا بتوانند در مدت زمان تعیین شده به نتیجه مناسب برسند. در فواصل درمان چشم کودک باید توسط متخصص معاینه شود تا اگر درمان نتیجه نداده پزشک یک روش درمانی دیگر را استفاده کند. نحوه درمان و مدت زمان درمان هر کودک با کودک دیگر متفاوت است.

تست بینایی سنجی کودکان در اسلامشهر

تنبلی چشم در کودکان به چه صورتی است؟

تنبلی چشم اختلال شایع بینایی است که بیشتر در کودکان دیده می شود و علائم خاص خود را دارد. کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند مدام چشم های خود را تنگ می کنند تا بتوانند دید بهتری داشته باشند. آنها با کج کردن سر خود نشان می دهند که در بینایی خود دارای مشکل هستند. استفاده از چشم بند بهترین درمان محسوب می شود و اگر والدین به درستی آن را انجام دهند درمان می تواند اثربخش باشد.

تنبلی سن در کودکان به این صورت است که فرد دید طبیعی کافی ندارد. این موضوع می تواند محدودیت هایی را برای کودک ایجاد کند. کودکان مبتلا به این اختلال در خواندن و نوشتن مشکل پیدا می کنند. این اختلال تنها در یک چشم ایجاد می شود به همین دلیل متخصص پیشنهاد می کند تا والدین با بستن چشم سالم به چشم تنبل کمک کنند تا بینایی خود را بدست آورد. افراد مبتلا به این اختلال اگر درمان نشود در آینده به عیوب انکساری از جمله دوربینی و نزدیک بینی مبتلا می شوند.

مدت زمان درمان تنبلی چشم

درمان تنبلی چشم در کلینیک نوربخش اسلامشهر

راهکارهای پیشگیری از تنبلی چشم

برای پیشگیری از تنبلی چشم امروزه راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است که مهمترین آنها تشخیص به موقع این بیماری است. اگر کودکان قبل از ۷ تا ۱۰ سال اختلال تنبلی چشم در آنها تشخیص داده شد سریع تر درمان می شوند. متخصص با توجه به علائم و نشانه های ظاهر شده در افراد می تواند به سرعت این تنبلی چشم را تشخیص دهد. خانواده ها باید قبل از سن ۵ سالگی برای معاینه چشم فرزندان خود به مراکز بینایی سنجی مراجعه کنند و به این موضوع اهمیت دهند.

در صورتی که بیماری زود تشخیص داده نشود درمان آن سخت‌تر خواهد بود. بنابراین بهترین راه پیشگیری تشخیص زود هنگام است. استفاده از دستگاه های پیشرفته برای معاینه چشم کمک می کند تا متخصص سریع تر این بیماری را تشخیص دهد. با مشاهده کوچک‌ترین علائم تنبلی چشم باید راهکارهای درمانی را در پیش بگیرند تا تنبلی به سرعت برطرف شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل باید کودکان را از سنین کم تحت نظر داشته باشد.

علائم تنبلی چشم

تنبلی چشم بیماری خاموش است که افراد را از کودکی درگیر می کند. این بیماری علائم و نشانه هایی دارد که اگر والدین به ان توجه داشته باشند تشخیص بیماری توسط متخصص آسان تر و سریع تر خواهد بود. این علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • هنگام دیدن تلویزیون فرد مدام سر خود را می چرخاند تا دید بهتری داشته باشد.
  • برای دید بهتر مدام چشم ها را تنگ کردن و دوباره آنها را باز می کند.
  • خارش بی وقفه چشم و مالیدن آن از دیگر علائم تنبلی چشم است.
  • فرد در مهارت های حرکتی ظریف توانایی و تمرکز لازم را ندارد.
  • در خواندن و نوشتن مشکل و تاخیر پیدا می کند.
  • به دلیل عدم تمرکز در درس ریاضی قدرت تجزیه و تحلیل را ندارد.
  • دقت این افراد کاهش پیدا می کند.
  • با انجام بازی‌های ورزشی مشکل دارند.
  • چشم آنها به سمت داخل یا بیرون انحراف پیدا می کند.
  • کارکرد هر دو چشم بدون هماهنگی صورت می گیرد.
  • از دیگر علائم تنبلی چشم می توان به تاری دید و دید عمقی ضعیف اشاره کرد.

علت های تنبلی چشم کودکان

در پاراگراف بالا به مدت زمان درمان تنبلی چشم پرداختیم اما تنبلی چشم به دلایل مختلف در افراد بروز می کند. استفاده مداوم مغز از چشم سالم می توانید بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل چشم بیمار کم کم تاری دید پیدا می کند. اصلی ترین دلیل بروز این بیماری ارث و ژنتیک است. افرادی که در خانواده خود اختلال تنبلی چشم دارند قطعا فرزندان آنها به این مشکل مبتلا می شوند. عدم تعادل عضلات چشم می تواند علت دیگر تنبلی چشم در افراد باشد. وقتی ماهیچه‌های چشم با هم تعادل نداشته باشند دید آنها با مشکل روبرو می شود.

 اختلاف در وضوح تصویر بین چشم ها می تواند از دیگر دلایل تنبلی چشم در افراد باشد. مشکل دوربینی در افراد می تواند باعث ایجاد این اختلال شود. اگر در چشم اشکال ایجاد شود بینایی آن تحت تاثیر قرار می گیرد. آب مروارید با شکل گیری یک ناحیه کدر روی چشم می تواند اختلال تنبلی چشم را به همراه داشته باشد. تولد زود رس کودکان و داشتن وزن خیلی کم هنگام تولد می تواند باعث بروز این اختلال در افراد شود. در چنین شرایطی متخصص با تشخیص زود هنگام خود سعی در درمان بیماری دارد.

درمان تنبلی چشم در کودکان قطعی است یا خیر؟

درمان تنبلی چشم در کودکان قطعی است به شرطی که زود تشخیص داده شود. بیشتر پزشکان بر این باور هستند که اگر بیماری تا قبل از سن ۷ تا ۱۰ سالگی تشخیص داده شود درمان آن راحت‌تر خواهد بود و زودتر هم جواب می دهد. درمان این اختلال در هر سنی امکان پذیر است. استفاده از لنزهای چشمی، عینک و همچنین کاورهای چشمی باعث شده تا درمان نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد. اگر بیماری در دوران کودکی درمان نشود می تواند در بزرگسالی اختلالات بیشتری را به همراه داشته باشد. تشخیص به موقع مهمترین مسئله است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. در دوران کودکی سیستم بینایی کودک در حال کامل شدن است به همین دلیل درمان اثر بیشتری دارد.

کلینیک نوربخش مجهزترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *