تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی

تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی

اشنایی با تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی

ایا تا بحال برای شما هم این سوال پیش امده است که بینایی سنجی و چشم پزشکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند.ما در این مقاله می خواهیم به تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی بپردازیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. بینایی سنجی و چشم پزشکی دو تخصص جدا هستند که در کلینیک ها و مراکز درمانی ارائه می شوند. این دو تفاوت های زیادی با هم دارند. افرادی که کار بینایی سنجی را انجام می دهند تنها در این حوزه تخصص دارند و پزشک متخصص نیستند. آنها ۴ سال دوره را گذرانده اند. اما چشم پزشک تمام دوره های تخصصی را پشت سر گذاشته و می تواند به درمان اختلالات چشم بپردازد.بینایی سنج ها نمی توانند دارویی را برای فرد تجویز کنند اما متخصص چشم یا چشم پزشک می تواند متناسب با شرایط بیمار دارو را تجویز کند. این دو شاخه به دلیل تفاوت هایی که دارند از هم مجزا هستند. اگر چه هر دوی آنها با سلامت چشم سر و کار دارند اما چشم پزشک می تواند به صورت تخصصی تر مشکل را برطرف سازد. پزشک در بیمارستان و مراکز مختلف خدمات را ارائه می کند و اپتومتریست می تواند در مدارس و ادارات هم کار بینایی سنجی را انجام دهد.

کلینیک نوربخش بهترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

بینایی سنجی چیست؟

بینایی سنجی توسط دستگاه های پیشرفته صورت می گیرد تا بتواند دید اولیه افراد را ارزیابی کند. این متخصصان به سلامت چشم اهمیت زیادی می دهند و در صورتی که کودک مشکل دوبینی یا تنبلی چشم و هر اختلال دیگری که داشته باشد توسط اپتومتریست و در این مرحله مشخص و درمان می شود. بینایی سنج ها در صورت بروز اختلال بینایی در فرد او را به پزشک متخصص چشم ارجاع می دهند. این افراد دکتری بینایی سنجی را پشت سر گذاشته اند. تشخیص به موقع بیماری و اصلاحات لازم و مشخص کردن چگونگی تغییرات بینایی از خدمات ارائه شده توسط این افراد است. فعالیت آنها در کلینیک ها و مراکز درمانی بسیار گسترده است. اگر چه آن‌ها دکتر پزشکی نیستند اما برای سلامت چشم تخصص های لازم را دارند. دریافت مجوزهای لازم برای بینایی سنجی به آنها کمک کرده تا وظایف خود که شامل تست‌های مختلف چشم و بینایی، تشخیص اختلالات خاص چشم، تجویز و توزیع لنزهای اصلاحی و طبی و تجویز دارو برای بیماری‌های خاص چشمی، است.

تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی

چشم پزشکی چیست؟

چشم پزشک تخصص های لازم برای سلامت چشم و بینایی را دارد و با گذراندن دوره های تخصصی مختلف توانسته به درمان بیماران کمک زیادی کند. سطح آموزشی این شاخه از بینایی سنجی بالاتر است. متخصص چشم قادر است تا به کمک علائم بیماری و اختلالات چشمی را تشخیص دهد و به موقع درمان کند. این افراد مجوز درمان و جراحی را دریافت می کنند. آنها هشت سال به تحصیل می پردازند تا بتوانند به این سطح تخصص برسند. عمل جراحی تنها توسط متخصص یا جراح چشم انجام می شود. برای فرد برای درمان اختلالات لنز و عینک طبی را تجویز می کند. بیماری های چشمی توسط چشم پزشک و در اسرع وقت درمان می شوند.

 برخی پزشکان فقط کار جراحی انجام می دهند و در این کار هم تخصص های لازم را دارند. برخی نقش درمانی دارند و در مطب و کلینیک و بیمارستان ها فعالیت می کنند. چشم پزشکان فوق تخصص خود را در این زمینه دریافت کرده اند. پزشکان می توانند در هر شاخه ای که علاقه دارند به تحصیل بپردازند و تخصص های لازم را دریافت کنند. فوق تخصص به چشم پزشک کمک خواهد کرد که در زمینه‌ی خاصی از بیماری‌های چشمی تبحر بیشتری داشته باشد و به راحتی قادر به درمان آن‌ها باشد.

کلینیک نوربخش بهترین مرکز عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر

زمان مراجعه  به اپتومتریست (بینایی‌سنج)

مراجعه به اپتومتریست زمان خاص خود را دارد. والدین باید برای کودکان خود از سنین کم به اپتومتریست مراجعه کنند تا اگر کودک دچار اختلال در بینایی است سریع تر درمان شود. مشکلات دو بینی و تاری دید و تنبلی چشم اگر سریع تشخیص داده شود درمان آن سریع تر خواهد بود. با مشاهده علائمی چون سردرد مکرر، دوبینی، مشکل دید در شب، مشکل ناگهانی در نزدیک بینی و دور بینی و… بهتر است سریعا به اپتومتریست مراجعه کنید تا مورد معاینه دقیق توسط دستگاه قرار بگیرید.

بینایی سنج ها با مشاهده این علائم تشخیص می دهند که فرد به عینک یا لنز نیاز دارد. هر چه بیماری پیشرفته تر باشد درمان آن سخت تر خواهد بود بنابراین توصیه می شود که افراد هر چند ماه یکبار بینایی سنجی را انجام دهند. اگر اختلال چشمی شدید باشد اپتومتریست بیمار را به پزشک یا جراح ارجاع می دهد‌  تا با روش های دیگر درمان شوند. تشخیص دقیق اپتومتریست می‌تواند پروسه درمان را کوتاه تر کند. بینایی سنجی اصولا از کودکی انجام می شود تا اگر فرد اختلالی دارد سریع تر درمان شود.

چه کسانی به چشم پزشک ها باید مراجعه کنند؟

کسانی به چشم پزشک مراجعه می کنند که اختلال بینایی سلامت چشم آنها را تهدید می کند. اپتومتریست با مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری به سرعت فرد را به چشم پزشک ارجاع می دهد تا تحت معاینه های دقیق تر قرار بگیرد و بتواند سریع تر درمان شود. وظیفه اصلی متخصص چشم تشخیص و درمان و جراحی است تا بتواند ضایعات و بیماری های چشمی را برطرف کند. افرادی که نیاز به جراحی لیزر دارند همیشه به چشم پزشک مراجعه می کنند.عمل آب مروارید توسط پزشکان و جراحان متخصص انجام می شود. اشخاصی که مشکل انحراف چشم و آب سیاه دارند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که فرد نیاز به جراحی پلاستیک چشم داشته باشد فقط جراح چشم می تواند به او کمک کند. بیماری های سطحی چشم فقط به کمک چشم پزشک درمان می شوند. افراد زیر ۴۰ سال باید هر سه سال یکبار مرتبه توسط چشم پزشک معاینه شوند. افراد بین ۴۰ تا ۶۰ هر دو سال یکی‌از نیاز به معاینه دارند.

تعیین نمره چشم با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

نمره چشم به روش های مختلفی تعیین می شود. با مشخص شدن این نمره میزان ضعف بینایی و عیوب انکساری در افراد مشخص می شود. هر چه نمره چشم بالاتر باشد چشم ضعيف تر است. وقتی این نمره از صفر فاصله می گیرد یعنی ضعف بینایی سلامت چشم را تهدید می کند. استفاده از دستگاه رایانه یا اتوریفراکتومتر بهترین روش برای مشخص کردن نمره چشم است این دستگاه پیشرفته دقت و سرعت بالایی دارد. نورشکن دستی یا رتینوسکوپ دستگاهی مجهز برای مشخص کردن نمره چشم است. استفاده از فوروپتر یا فریم آزمایشی هم می تواند به تعیین نمره چشم کمک زیادی کند. ارزیابی دید دو چشم به متخصص کمک می کند تا راحت‌تر نمره چشم را مشخص کند.

برای دریافت نوبت ویزیت چشم در اسلامشهر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *