بیماری افاکیا چیست؟ و چگونه درمان می شود

بیماری افاکیا چیست؟

بیماری افاکیا چیست؟ بیماری افاکیا به عدسی چشم مربوط می شود و زمانی رخ می دهد که عدسی با اختلال روبرو می شود. نبود عدسی در چشم اصلی ترین دلیل بروز بیماری افاکیا است. برای درمان این بیماری عدسی یا لنز جایگزین را داخل چشم قرار می‌دهند. عدسی ساختار شفافی دارد و می تواند نور را به خوبی منعکس کند. بدین ترتیب زمانی که عدسی با مشکل مواجه می شود انعکاس نور ایجاد نمی شود و فرد نمی تواند اشیاء را مشاهده کند. عدسی کمک می کند تا تصاویر واضح و دقیقی روی شبکیه شکل بگیرد بنابراین وقتی این بخش از چشم وجود خارجی نداشته باشد فرد مبتلا به بیماری افاکیا است‌. تشخیص زودهنگام بیماری می تواند به درمان کمک زیادی کند. نبود عدسی در چشم می تواند مشکلات زیادی را برای این بیماران به همراه داشته باشد. جدا شدگی شبکیه از چشم مهم‌ترین عوارض این بیماری است که می تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. تاری دید و در نهایت کوری از عوارض مهم این بیماری است. بیماری آفاکیا در افراد با هر سنی رخ می دهد و علائم و نشانه هایی دارد که پزشک به کمک آنها می تواند بهتر بیماری را تشخیص دهد. عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند که پزشکان آنها را بررسی می کنند.

کلینیک نوربخش مجهز ترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

علت بوجود امدن بیماری افاکیا

بیماری افاکیا به دلایل مختلف ایجاد می شود عوامل ژنتیکی و محیطی مهم‌ترین آنها هستند. افرادی که در خانواده خود این بیماری را دارند بیشتر در معرض خطر هستند. از عوامل تاثیر گذار در بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خارج شدن عدسی چشم توسط جراحی:

برای درمان عیوب انکساری چشم جراح مجبور است تا عدسی را از چشم خارج و لنز را جایگزین آن کند. در انجام این عمل ممکن است برای عدسی مشکل ایجاد شود و فرد از آن لحظه به بیماری افاکیا مبتلا شود. به همین دلیل جراحان این عمل حساس را با دقت بالا انجام می دهند.

پارگی عدسی چشم:

از دیگر دلایل بروز بیماری افاکیا می توان به پارگی عدسی چشم اشاره کرد. اگر به چشم ضربه وارد شود عدسی دچار مشکل می شود و آسیب می‌تواند به قدری جدی باشد که عدسی به طور کامل پاره شود. ضربات نافذ و غیر نافذ به سرعت عدسی را پاره می کنند. در این شرایط بیماری افاکیا رخ می دهد و فرد نمی تواند دید مناسبی داشته باشد.

افتادن عدسی در زجاجیه:

زجاجیه بین عدسی و شبکیه قرار دارد که به حفظ شکل چشم کمک زیادی می کند. ‌اگر کپسول پشت عدسی به دلایل مختلف پاره شود می تواند عدسی را تحت فشار قرار دهد و عملکرد آن را مختل کند. افتادن عدسی در زجاجیه اصلی ترین دلیل بروز بیماری افاکیا است.

عوامل ژنتیکی:

نقص زنتیکی در نوزادان تازه متولد شده می تواند باعث بروز بیماری افاکیا در آنها شود. برخی نوزادان بدون لنز چشمی متولد می شوند و برخی دیگر دارای لنز هستند اما عوامل محیطی باعث جدا شدن لنز از چشم می شود‌.

بیماری افاکیا چیست؟

عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر

علائم بیماری افاکیا چیست؟

بیماری افاکیا با علائمی خود را نشان می دهد تا پزشک بتواند به کمک این نشانه ها سریع تر بیماری را تشخیص دهد. اگر عدسی چشم از جای خود در رفته باشد فرد با علائم تاری دید به پزشک مراجعه می‌ کند. سندروم مارفان و هموسیستینوری از دیگر علائم هستند که پزشک به آنها توجه می کند. در این بیماران لبه عدسی بیرون می زند و چشم به شدت قرمز می شود واضح نبودن تصاویر و لرزش عنبیه در بیشتر افراد دیده می شود.

گلوکوم یا آب سیاه علائم مشاهده شده از این بیماری است و عنبیه دچار التهاب می شود و پزشک با انجام معاينات به راحتی آنها را مشاهده می کند. ممکن است علائم در همه بیماران یکسان نباشد. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد علائم هم شدیدتر هستند و بیمار می تواند به راحتی آنها را مشاهده کند. تاری دید اولین علامت است چون نبود عدسی باعث می شود تا بیمار دید واضحی نداشته باشد و نتواند اشیاء را به راحتی مشاهده کند.

تشخیص بیماری افاکیا به چه صورتی است؟

بیماری افاکیا به روش های مختلف تشخیص داده مي شود. پزشک معاینه و بررسی های دقیق را انجام می دهد. دستگاه های اسلیت لمپ، انکسار سنجی، تابش نور در جهت‌های مختلف به عدسی، افتالموسکوپ و … همه به کار گرفته می شوند تا بیماری سریع تر تشخیص داده شود و پزشک بتواند سریع‌تر بیمار را درمان کند. با انجام معاينات دقیق پزشک وجود یا عدم وجود بیماری آفاکیا را تأیید می‌کند. معاينات روتین کمک می کند تا افاکیا در کودکان و بزرگسالان به سرعت تشخیص داده شود. استفاده از نور روشن اولین روش برای تشخیص این بیماری است.

اگر بیمار نتواند نور را مشاهده کند قطعا به این بیماری مبتلا شده است. در نوزادان متولد نشده با سونوگرافی می توانند بیماری را تشخیص دهند. عدسی چشم نقطه تمرکز برای معاينات است چون این بیماری از عدسی شروع می شود. دستگاه های پیشرفته به دلیل دقت بالایی که دارند بهترین گزینه برای انجام معاينات هستند. اگر معاينات به درستی انجام نشود بیماری به سرعت تشخیص داده نمی شود و این می تواند سلامتی چشم را به خطر بیندازد.(مشاوره قبل از عمل چشم)

روش درمان بیماری افاکیا

پزشک بعد از تشخیص بیماری راه درمانی برای آن پیدا می کند. روش های درمانی زیادی امروزه به کار گرفته می شوند که پزشک با توجه به شرایط بیمار آنها را انتخاب می کند. از روش های درمانی موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عمل جراحی:

بهترین روش برای درمان افاکیا عمل جراحی است که حساسیت زیادی هم دارد‌ در این روش لنز جایگزین عدسی و لنز آسیب دیده می شود. نوزادان در چند مرحله عمل کاشت را انجام می دهند.

لنزهای تماسی:

برای برخی بیماران لنزهای تماسی تجویز می شود. این لنزها جایگزین لنز آسیب دیده چشم می شوند و بیشتر برای نوزادان مورد استفاده قرار می گیرند. به مدت یک ماه روی چشم باقی می مانند.

عينك:

استفاده از عینک هم می تواند به درمان کمک زیادی کند. عینک دقتی نتیجه دارد که هر دو چشم بدون لنز باشند. نوزادان نمی توانند از عینک استفاده کنند.