پیوند قرنیه چیست؟ | انواع پیوند قرنیه

پیوند قرنیه چیست؟

پیوند قرنیه چیست؟

پیوند قرنیه چیست؟ پیوند قرنیه چشم که در میان چشم پزشکان با نام کراتوپلاستی شناخته می شود نوعی عمل جراحی باز است که در آن اصولا قرنیه های آسیب دیده درمان می گردند. لازم به ذکر است که پیوند قرنیه به گونه ای انجام می شود که از فردی که قرنیه سالم دارد این بخش را برداشته و به فردی که قرنیه آن دچار آسیب دیدگی شده پیوند می زنند تا فرد بتواند دوباره بینایی خود را به دست بیاورد. در اصل قرنیه قسمتی از چشم است که دارای سطحی شفاف و گنبدی می باشد و نور از طریق آن وارد چشم می‌شود، این بخش از چشم ممکن است دچار آسیب دیدگی جدی شود که نمی توان آن را با عمل های سرپایی درمان نمود در نتیجه باید با عمل پیوند قرنیه این مشکل را برطرف کرد، در عمل پیوند قرنیه فردی به فرد دیگر منتقل می شود تا بینایی او اصلاح گردد.

بهترین مرکز عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر

انواع پیوند قرنیه

پیوند قرنیه چشم انواع مختلفی دارد زیرا میزان آسیب دیدگی قرنیه و علت بیماری در هر فرد متفاوت می باشد به همین دلیل است که چشم پزشکان از روش های مختلفی برای پیوند قرنیه استفاده می کنند تا بتوانند بیماران را درمان کنند. از انواع پیوند قرنیه چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیوند قرنیه نافذ

در این روش اصولا فرد در تمام بخش قرنیه دچار آسیب دیدگی شده که پزشک هم تمام بخش را برش می دهد تا به قیمت های دیگر آسیب وارد نکند، در این عمل برای ایجاد برش دایره‌ای دقیق، از ابزار خاصی استفاده می‌شود. سپس قرنیه اهدایی که به‌طور متناسب برش خورده‌است در جای خالی قرار می‌گیرد. بعد از آن جراح، قرنیه جدید را در جای خود بخیه می‌زند. بخیه‌ها هم پس از مدتی جدا می‌شوند. این روش دوره نقاهت طولانی‌تری دارد و بازیابی بینایی کامل ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

پیوند قرنیه اندوتلیال

در این روش که با دو صورت هم انجام می شود اصولا غشای پشتی که آسیب دیده برداشته می شود و یک غشاء سالم جایگزین آن می گردد.

پیوند قرنیه لایه ای قدامی

در این پیوند اصولا لایه های جلویی قرنیه آسیب دیده برداشته می شوند اما اگر آسیب عمیق باشد پیوند هم عمقی انجام می گیرد. زمان بهبودی پس از جراحی در این روش کوتاه‌تر از دیگر روش‌هاست. بدانید که خطر رد قرنیه اهدایی هم در این روش کمتر است.

پیوند قرنیه چیست؟

مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه چیست؟

مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه چشم تاثیر به سزایی بر روند درمان می گذارد و باعث می شود تا فرد سریع تر بهبود پیدا کند. از مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید قطره های تجویز شده را در زمان مشخص شده مصرف نمود.
  • از مالیدن چشم خودداری کنید.
  • از فشار آوردن به چشم جلوگیری نمایید.
  • با دستور پزشک مسکن مصرف نمایید.
  • حتما تا زمان بهبود کامل و تایید پزشک از عینک استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت سنگین بپرهیزید.
  • در برابر نور آفتاب قرار نگیرید.
  • در محیط آلوده نروید.
  • از رسیدن آب به چشم ها جلوگیری کنید.

با انجام مراقبت های گفته شده می توان سرعت بهبودی چشم پس از پیوند را افزایش داد و از عفونت و پس زدن قرنیه جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که اصولا قبل و پس از عمل پیوند قرنیه تمام این نکات به شما توصیه می شود تا بدانید که با انجام چه فعالیت هایی بینایی شما بهتر بازگشت می کند و ترمیم می یابد. پزشکان در این دوره توصیه کرده اند که به پشت بخوابید و سر خود را پایین نگیرید تا قرنیه حرکت نکند.(مشاوره قبل از عمل چشم)

چه زمانی باید پیوند قرنیه چشم انجام شود؟

چه زمانی باید پیوند قرنیه چشم انجام شود، این سوال افراد زیادی است که با آن مواجه شده اند، در خواب آنها باید بگوییم اصولا شما در ناحیه قرنیه چشم ممکن است به گونه ای دچار آسیب دیدگی شوید که هیچ روشی نتواند آن را بهبود ببخشد در نتیجه چشم پزشک به شما توصیه می کند که تنها پیوند مناسب است در این مرحله باید بدون تعویق انداختن عمل را انجام بدهید تا میزان آسیب دیدگی در ناحیه قرنیه افزایش پیدا نکند. در صورتی که با مشکلات زیر مواجه شدید نیاز مبرم به پیوند قرنیه دارید:

  1. در صورت داشتن تبخال چشمی
  2. رشد مژه به طرف داخل
  3. نازکی شدید قرنیه
  4. شرایط موروثی
  5. سوختگی شیمیایی قرنیه
  6. تورم زیاد قرنیه
  7. نارسایی قرنیه
  8. آب مروارید
  9. آب سیاه

بیماری های نام برده همه برای قرنیه خطرناک هستند و می توانند بینایی فرد مبتلا را به صورت کامل تحت تاثیر قرار بدهند به همین دلیل در صورت مواجه شدن با هر کدام باید حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید تا بهترین روش برای پیوند قرنیه را برای شما در نظر بگیرد و پیوند را به درستی انجام بدهد.

دوره نقاهت عمل پیوند قرنیه چشم

گفتیم که عمل پیوند قرنیه انواع مختلفی دارد به همین دلیل دوره نقاهت در هر کدام هم متفاوت می باشد و نمی توان گفت که دقیقا پس از عمل چه مدت دوره نقاهت دارید اصولا افرادی که عمل قرنیه به صورت کامل انجام می دهند دوره نقاهت طولانی تری دارند که این دوره می تواند حتی تا یکسال هم طول بکشد اما اگر بخش کمی از قرنیه نیاز به پیوند داشته باشد این دوره می تواند کوتاه تر گردد. لازم به ذکر است که پزشکان همواره می گویند که با رعایت کردن مراقبت های بعد از انجام عمل شما می توانید دوران نقاهت را کوتاه تر کنید و سریع تر به نتیجه برسید.

بدانید که سازگار شدن چشم با قرنیه پیوند شده مسلما نیاز به زمان دارد که این زمان در همه افراد یکسان نیست اصولا افرادی که وضعیت بدنی بهتری دارند قرنیه سریع تر سازگاری پیدا خواهد کرد در نتیجه آنها نقاهت کوتاه تری دارند و سریع تر بهبود پیدا می کنند اما افرادی که وضعیت بدنی ضعیفی دارند زمان بیشتری را برای بهبودی باید طی کنند و نقاهت آنها طولانی تر است. در کل پیوند قرنیه عمل بسیار سختی است که افراد باید به آن توجه زیادی داشته باشند تا دچار خونریزی نشوند و قرنیه دچار آسیب نگردد تا سریع تر بهبود پیدا کند.

کلینیک نوربخش بهترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *