شب کوری چیست؟

شب کوری چیست؟

شب کوری چیست؟

شب کوری چیست؟ شب کوری اختلالی شایع است که امروزه بیشتر افراد به آن مبتلا هستند. در این اختلال فرد در شب دید خوبی ندارد و نمی تواند اشیاء را به خوبی مشاهده کند. افرادی که در تاریکی شب به صورت غیر عادی دید آنها کاهش پیدا می کند به شب کوری مبتلا هستند که پزشک با تشخیص علائم بیماری می تواند به درمان آن کمک زیادی کند. دید ضعیف در شب محدودیت هایی را برای فرد به همراه دارد چرا که نمی تواند مسیر درست را پیدا کند. راه رفتن در تاریکی شب برای این افراد سخت است. وقتی از تاریکی به روشنایی می رود مدت زمانی به طور می انجامد تا دید او دوباره به حال اول باز گردد. کاهش کنتراست دید آن هم با شدت بالا باعث شده تا شب کوری در برخی افراد شدیدتر باشد. در مردان این بیماری بیشتر است که باید هر چه سریع تر تشخیص داده شود تا پزشک بتواند آن را درمان کند. عوامل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارند. ژنتیک و ارث در ایجاد این بیماری در فرد نقش موثری دارند. شب کوری در همه افراد با هر سن و جنسیتی مشاهده شده و کمبود برخی ویتامین ها می تواند در شدت آن تأثیر بسزایی داشته باشد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه راه های درمان مختلف برای این بیماری پیشنهاد شود.

کلینیک نوربخش مجهز ترین مرکز چشم پزشکی در اسلامشهر

علت ابتلا به شب کوری

شب کوری هم مانند هر اختلال دیگری به علت های مختلفی در افراد ایجاد می شود‌. کمبود رودوپسین مهمترین عامل بروز این بیماری است‌. این ماده در پشت چشم قرار گرفته که آن را به نام سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه می دانند. التهاب رنگدانه ای شبکیه که بیماری ارثی است هم می تواند باعث بروز بیماری شب کوری در افراد باشد. برخی افراد به دلیل کمبود ویتامین A به این بیماری مبتلا می شوند. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید آن هم برای ساعت های طولانی می تواند باعث شب کوری در افراد شود. وقتی نور خورشید با شدت زیاد به چشم برخورد می کند باعث تخلیه رنگدانه ارغوانی می شود که در چنین شرایطی فرد به شب کوری مبتلا می شود. التهاب شبکیه و مشیمیه و آب سیاه و آب مروارید در بوجود آمدن این بیماری تاثبر بسزایی دارند و می توانند سلامت چشم را تا حد زیادی به خطر بیندازند. در صورتی که بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد می تواند در دوران بلوغ و نوجوانی باعث افت بینایی شود. اعتیاد به الکل هم می تواند در شکل گیری بیماری موثر باشد. افراد مبتلا به  قوز قرنیه و دیابت بیشتر در خطر این بیماری هستند .

شب کوری چیست؟

اپتومتری در در مجهز ترین کلینیک چشم پزشکی اسلامشهر

روش تشخیص شب کوری چیست؟

پزشک متخصص برای تشخیص شب کوری از روش های مختلف استفاده می کند. توجه به علائم و نشانه های این بیماری می تواند به تشخیص زود هنگام آن کمک زیادی کند. اگر فرد در محیط هایی که نور کم دارد به سختی حرکت می کند یعنی به سبک کوری مبتلا شده است. بنابراین پزشک سوالاتی را مطرح می کند که پاسخ آنها می تواند به تشخیص صحیح کمک زیادی کند. رانندگی در شب برای این افراد سخت است و نمی توانند به راحتی چهره دیگران را تشخیص دهند. زمانی که پزشک پاسخ تمام سوالات خود را دریافت می کند می تواند به راحتی تشخیص قطعی بیماری را بدهد. برای تشخیص بهتر و دقیق تر کارهای زیر هم انجام می شود:

  • تست بینایی رنگ، رفلکس نوری مردمک چشم، حدت بینایی انجام می شود تا میزان دید فرد مشخص گردد.
  • برای تجویز عینک یا لنز های چشم رفرکشن به خوبی بررسی می‌شود.
  • معاینه شبکیه چشم ها برای بررسی وجود هر گونه آسیب در ساختار چشم از دیگر روش های تشخیص این بیماری است.
  • برای بررسی ساختار های جلویی چشم مانند قرنیه، پلک، عنبیه و غیره معاینه اسلیت لمپ انجام می شود.
  • آزمایش الکتروتینوگرافی انجام می شود تا عملکرد غیر طبیعی شبکیه مشخص گردد.
  • میدان دید بیمار مورد آزمایش قرار می گیرد. مشکلاتی که به دلیل سکته مغزی یا هر مشکل دیگری برای چشم ایجاد شده در این آزمایش مشخص می شود.

راه های درمانی شب کوری

بعد از اینکه پزشک به درستی و به موقع بیماری شب کوری را تشخیص داد حال نوبت به درمان آن می رسد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه برای تشخیص و درمان دستگاه های پیشرفته به کار گرفته شود. ژن درمانی و استفاده از سلول های بنیادی بهترین راه مقابله با این بیماری است که می تواند به درمان کمک زیادی کند.به این افراد توصیه می شود تا مواد غذایی غنی از ویتامین Aو Eرا مصرف کنند. سبزیجات و میوه های تازه و غذاهای دریایی سرشار از ویتامین هستند که گنجاندن آنها در وعده غذایی می تواند پروسه درمان را کوتاه تر کند. رژیم غذایی مناسب تاثیر زیادی در درمان بیماری دارد. کمبود ویتامین Aمی تواند بیماری را تشدید کند به همین دلیل بیماران می توانند در کنار مواد غذایی مناسب مکمل های این ویتامین را هم مصرف کنند. آخرین مرحله برای درمان انجام عمل لیزیک و جراحی چشم است که نتیجه خوبی را به همراه دارد. جراحان متخصص و مجرب با انجام عمل به کمک دستگاه لیزری می توانند بینایی فرد را دوباره به او باز گردانند و مشکل شب کوری او را برطرف سازند. برای درمان شب کوری استفاده از عینک و لنز هم پیشنهاد می شود. پزشک تشخیص می دهد که هر فردی برای درمان چه مراحلی را پشت سر بگذارد.

ایا از بروز شب کوری می توان جلوگیری کرد یا خیر؟

برای پیشگیری از بروز شب کوری باید ابتدا به تغذیه خود اهمیت دهید. افرادی که به صورت ارثی و ژنتیکی در خانواده خود شب کوری دارند باید هر چند ماه معاینات را انجام دهند. تشخیص زود هنگام بیماری می تواند در درمان آن تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر شب کوری مادرزادی باشد هیچ روشی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و املاح می‌تواند از وقوع بیماری‌ جلوگیری کند.اگر به مواد غذایی دسترسی ندارید مکمل ها می توانند به شما کمک زیادی کنند. اگر بیماری زمینه ای دارید بهتر است برای پیشگیری از شب کوری تحت نظر پزشک باشد. تشدید شدن برخی اختلالات بیماری خود منجر به شب کوری مبتلا شوند.(عکسبرداری از قرنیه در اسلامشهر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *