شالازیون چیست ؟

شالازیون

ایا شالازیون خطرناک است

شالازیون یا همان کل مژه یک بیماری است که در حالت عادی خطراتی برای افراد به همراه ندارد اما اگر به سرعت مورد درمان قرار نگیرد می تواند خطرات جبران ناپذیری را در ناحیه چشم برای افراد به همراه داشته باشد به همین دلیل در صورت بروز شالازیون در چشم حتما به چشم پزشک مراجعه کنید و آن را مورد درمان قرار بدهید.

انواع شالازیون چشم

انواع شالازیون چشم وجود دارد که برخی از آنها بدون خطر هستند و به راحتی هم قابل درمان می باشند اما برخی نمونه ها سرطانی هستند و برای درمان نیاز به دوره بیشتر و دارو های مختلفی می باشد به همین دلیل باید در صورت بروز برآمدگی در ناحیه پلک به سرعت به چشم پزشک مراجعه کرد و آن را مورد معاینه قرار داد.

ایا شالازیون قابل درمان است

در رابطه با قابل درمان بودن بیماری شالازیون باید بگوییم که بله این بیماری در تمام مراحل قابل درمان است البته ناگفته نماند که در مراحل ابتدایی این بیماری به مرور زمان خود به خود از بین می رود و نیاز به درمان خاصی ندارد اما در صورت شدت داشتن بیماری همواره می توان با راه های مختلفی آن را مورد درمان قرار داد.

نحوه تخلیه شالازیون

اگر شالازیون تازه باشد و بافت نرمی داشته باشد با ماساژ دادن آرام پلک و استفاده از کمپرس آب گرم می توان چربی جمع شده را خارج نمود تا پلک به حالت طبیعی باز گردد و تورم آن از بین برود، اگر شالازیون سفت و سخت شده باشد چشم پزشک با بی حس کردن پلک و چشم اقدام به خارج کردن چربی ها می کنند و چشم را پانسمان می نمایند.

تفاوت شالازیون و بلفاریت

بلفاریت هم مانند شالازیون یک بیماری شایع چشمی می باشد که تنها از نظر علائم و نوع درمان با هم تفاوت دارند، در بلفاریت اصولا افراد احساس سوزش و خارش در چشم دارند و اصولا احساس می کنند که چیزی در چشم آنها قرار دارد اما در شالازیون پلک متورم و قرمز می شود اما در چشم چیزی احساس نمی شود.

شالازیون چگونه بوجود می آید

در پلک ها غدد عرق و چربی وجود دارد. به‌طور طبیعی، این غدد از طریق یک مجرا محتویات خود را تخلیه می‌کنند. اگر مجرای غدد چربی مسدود شوند شالازیون به وجود می‌آید، این عارضه در ابتدا دردناک است و باعث می شود تا افراد با وجود آن احساس ناراحتی کنند.

شالازیون چشم علائم

شالازیون چشم علائم خاص خود را دارد که با توجه به آنها می توان این بیماری را شناسایی کرد، از علائم بیماری شالازیون چشم می توان به تحریک چشم، افزایش اشک، تورم پلک، تاری دید، مسدود شدن بینایی، درد، قرمزی پوست چشم و غیره اشاره کرد که این علائم در افراد متفاوت هستند که البته دلیل آن شدت بیماری است.

رفع شالازیون چشم

شالازیون های کوچک چشم اصولا با کمپرس آب گرم و یا به مرور زمان پس از چند روز از بین می روند اما شالازیون های بزرگ به راحتی قابل درمان نیستند و باید شما حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا هم آن را مورد معاینه و بررسی قرار بدهد و هم متناسب با شدت بیماری برای درمان آن دارو تجویز کند. برای رفع شالازیون چشم نه تنها دارو های مختلفی وجود دارد بلکه می توان از روش تخلیه و جراحی هم استفاده کرد.

درمان شالازیون طب سنتی

در طب سنتی شالازیون یک بیماری شایع چشمی است که افراد در طول دوره زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند، این بیماری رده سنی خاصی ندارد یعنی کودکان، نوجوانان و مسن سالان همه می توانند به آن مبتلا شوند. در طب سنتی از ماساژ روغن و کمپرس گرم و مقداری ماساژ استفاده می کنند تا بتوانند شالازیون را از بین ببرند، پزشکانی که در طب سنتی فعالیت می کنند راه های درمان مختلفی برای این بیماری دارند. البته ناگفته نماند که در طب سنتی می توان با مالیدن آب سیر به محل تورم، استفاده از چای سبز کیسه ای، الوئه ورا و شیر هم این بیماری را از بین برد.

درمان شالازیون با سیر

همان گونه که در بالا گفتیم شالازیون در طب سنتی با سیر هم قابل درمان است زیرا آب سیر دارای خواص ضدباکتری است و یکی از بهترین درمان های خانگی برای شالازیون محسوب می شود. چند حبه سیر را کوبیده و آب آن را به نقاط مختلف شالازیون بزنید و بعد از خشک شدن آن را با آب گرم بشویید، دقت کنید که آب سیر وارد چشم نشود. سیر التهاب و قرمزی و ورم شالازیون را هم برطرف خواهد کرد از این رو انتخاب مناسبی خواهد بود.

عوارض شالازیون چشم

بیماری شالازیون عوارضی برای چشم دارد که همین امر باعث شده تا چشم پزشکان توصیه کنند در صورت بروز این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید تا آن را مورد درمان سریع قرار بدهد، از عوارض شالازیون چشم می توان به آستیگماتیسم ناشی از فشار شالازیون بر روی قرنیه، از دست دادن مژه ها و ممکن است منجر به خشکی چشم شود پس با درمان سریع از بروز این گونه عوارض جلوگیری کنید. این عوارض ممکن است کوتاه مدت و یا بلند مدت باشند که بسته به شدت بیماری این عوارض هم متفاوت خواهند بود.

اگر شالازیون درمان نشود

اگر شالازیون مورد درمان قرار نگیرد همواره ممکن است مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد، مثلا درمان نشدن بیماری باعث می شود تا ظاهر چشم شما خوشایند نباشد و از قرار گرفتن در جمع ها خودداری کنید، مورد بعد ممکن است سفت شدن شالازیون وزن آن را بیشتر کند و باعث شود که پلک افتادگی پیدا کند و چشم را بپوشاند، البته این بیماری بر روی دید چشم هم تاثیر مستقیمی می گذارد از این رو باید آن را در هر شرایطی مورد درمان قرار بدهید.